紀要論文 学校において保護者とのかかわりを意味する用語の整理
Clarification of Terms that Indicate Interactions between School Staff and Parents

平井, 美幸

64 ( 2 )  , pp.93 - 102 , 2016-02-29 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NII書誌ID(NCID):AN00028222
内容記述
本研究の目的は,保護者面接,保護者対応,保護者支援という3つの用語の差別化を図り,学校において保護者とのかかわりを意味する用語を整理することである。保護者面接は22件,保護者対応は30件,保護者支援は12件の国内文献を検討した結果,これら3つの用語の特徴が明らかになった。さらに,保護者面接および保護者対応の2つの用語には,保護者に対して支援的にかかわるという保護者支援の要素が含まれていることが明らかになった。保護者との連携が重視される中,保護者への支援的なかかわり,すなわち保護者支援の概念整理に必要な示唆が得られた。
The objective of this study is to clarify the terms that indicate the forms of interactions between school staff and parents by differentiating 3 terms: parent interview, reacting to parents, and parent support. Based on a domestic literature review that included 22 articles on “parent interview”, 30 articles on “reacting to parents”, and 12 articles on “parent support”, the specific characteristics of these 3 terms have been clarified. It has also become clear that the 2 terms of “parent interview” and “reacting to parents” contain the element of having supportive interactions with parents, which falls under the definition of parent support. Under the circumstances where collaborations between school staff and parents are regarded as increasingly important, the clarification of the concept of parent support is necessary. The results of this study provide the necessary indications for defining parent support, i.e., supportive interactions with parents.
本文を読む

http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28740/1/KJ4_6402_093.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報