紀要論文 現職教員と教員志望学生の児童・生徒観および学習指導行動に関する研究(1) ─児童・生徒観および学習指導行動に関する尺度の作成─
A Study of Teachers’ Belief about the Autonomy of Schoolchildren and Teaching Behavior (1) ─ A Survey of the Structure of the Scales of Teachers’ Belief about the Autonomy of Schoolchildren and Teaching Behavior ─

﨑濱, 秀行  ,  林, 龍平  ,  藤田, 正

64 ( 2 )  , pp.85 - 92 , 2016-02-29 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NII書誌ID(NCID):AN00028222
内容記述
本研究の目的は,現職教員および教員志望学生の持つ児童・生徒観の構造,彼らが行う学習指導行動の構造,および,児童・生徒観と学習指導行動との関連を明らかにすることであった。現職教員および教員志望学生(大学生・大学院生)計370名(男性180名,女性190名,平均年齢21.7才)が児童・生徒観尺度および学習指導行動尺度に4件法で回答した。回答結果について因子分析を行ったところ,児童・生徒観として「学習指導性」「自律性」「自己統制性」の3因子が抽出された。一方,学習指導行動尺度については,1因子が抽出された。また,下位尺度間の関連を検討するために相関係数を求めたところ,「学習指導性─学習指導行動」「自律性─自己統制性」間で相関が有意であった。これらの結果を先行研究と関連づけて考察した。
Purpose of this study is to examine the structure of teachers’ point of view about the autonomy of schoolchildren and teaching behavior. Three-hundred and seventy teachers and students in teaching profession course (180 males and 190 females, mean age=21.7) were asked to mark the circle in each item of the questionnaire about the autonomy and teaching behavior in 4 point likert-type scale. The results showed that three factors emerged regarding autonomy scale (the way of teaching, autonomy, self-control), whereas only one factor in teaching behavior scale. Subscales between the way of teaching and teaching behavior and those autonomy and self-control were significantly correlated.
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http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28739/1/KJ4_6402_085.pdf

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