Departmental Bulletin Paper 教員の職務ストレスの整理と今後の課題
A Review of Work Stress in Teachers and Future Problems

遠藤, 朝  ,  井上, 功一

64 ( 2 )  , pp.1 - 11 , 2016-02-29 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NCID:AN00028222
Description
近年,学校教員の精神疾患による休職者が増加しており,その背景には,教員という職業の特殊性や時代の変化に伴う役割の多様化などが関係しているとされている。本研究では,教員の職務ストレスに関する研究や文献を通して,教員のメンタルヘルスに関する現状や課題を検証した。その結果,教員の職業的特性(社会的要因),教員歴や学校種,個人的特性(個人的要因),周囲との関係性や評価(外的要因)などが影響していることが示された。また,教員のメンタルヘルス対策が進められているが,十分な活用に至っていない現状であり,今後,様々な要因から多角的に検討し,実際に活用できるような環境整備がなされる必要があると考えられた。
These days, it is increasing the number of people who take a leave of absence due to depression and maladjustment. It is estimated that it is affected by the vocational peculiarity of teacher and diversification of the role of a teacher with the change of times. In this study, it was reviewed the present and future problems about the mental health of teachers from past studies and literature. It was concluded that three factors: social factor, individual factor and external factor affect the stress of teachers. It prepares the environment to deal with the problem about teachers’ mental health, but it is not fully utilized. In the future, it needs to be examined from the various aspects and should improve the system for mental health to be utilized widely.
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http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28731/1/KJ4_6402_001.pdf

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