紀要論文 知的障がい特別支援学校におけるティーム・ティーチングに関する実践的研究(第Ⅲ報) ─授業分析とATの支援に焦点をあてて─
Practical Study on the Team-Teaching in Special - Needs School for Intellectually Disability Child (Ⅲrd Report) ─ Focused on Class Analysis and Perspective of Assist Teachers ─

福山, 恵美子

64 ( 2 )  , pp.75 - 92 , 2016-02-29 , 大阪教育大学
ISSN:03893480
NII書誌ID(NCID):AN00028233
内容記述
第Ⅰ報では,ティーム・ティーチングのあらまし,知的障がい特別支援学校におけるティーム・ティーチングの課題及び効果的なティーム・ティーチングをめざす「ATの支援評価」表を作成するまでの経緯を述べた。第Ⅱ報では,ティーム・ティーチングの「長所項目」表を作成するまでの経緯を述べるとともに,A特別支援学校の授業の特徴による授業分析を行った。さらにATの支援を「長所項目」表で分析し,「ATの支援評価」表を用いてATの支援分析を行い,より効果的なティーム・ティーチングについて検討した。第Ⅲ報では,B特別支援学校における小学部国語グループの2回にわたる授業を,A特別支援学校の授業の特徴である4つの観点での授業分析及び「ATの支援評価」表によるATの支援変容を考察することにより,B特別支援学校のティーム・ティーチングについて考えていくことにする。また,中学部,高等部のATの支援変容についても考察し,B特別支援学校のティーム・ティーチングの課題に迫る。
In the first report, I mentioned the outline of the team-teaching and the problems of special-needs school for the intellectual disability, and the history of until the completion of the chart “support-evaluation of AT” which aims an effective team-teaching. In the second report, I described the history of until the completion of a chart “advantage items,” and analyzed lessons by class features in A special-needs school. Additionally, I analyzed the AT’s support by the chart “advantage items,” and investigated with the chart “support-evaluation of AT.” I’ve considered more effective team-teaching way. In the third Report, I considered the team-teaching of B special-needs school based on the 4-point-of-view lesson-analysis which was a characteristic of A special-needs lessons, and the change of AT’s support with the chart “support-evaluation of AT” in the elementary school section language group in B school two times. In addition, I considered the transfiguration of AT’s support in the junior high and senior high school sections and also I decided to approach the challenges of the team-teaching in B special-needs school.
本文を読む

http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28730/1/KJ5_6402_075.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報