Departmental Bulletin Paper アイデンティティと歴史の自己教育的研究(Ⅷ) ─エディプスコンプレクスの心理歴史的考察(2)─
Study of Identity and History from the View-point of Self-education (Ⅷ) ─ Psycho-historical Approach to Oedipus Complex (2) ─

山田, 正行

64 ( 1 )  , pp.253 - 266 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NCID:AN00028222
Description
アイデンティティと歴史の自己教育的研究(Ⅶ)─エディプスコンプレクスの心理歴史的考察(1)を補強するため,ヘブライズム,ヘレニズム,日本の神話や伝承に関する非合理的なディスクールの合理的な分析から,エディプス的な子殺し/父殺し,父に対する兄弟同盟,家父長の下での兄弟の争闘,及び一夫多妻から一夫一婦への発展を析出した。これを踏まえ,考察を現象学から実存主義の検討を通して存在論的に深めるべく,合理性と非合理性を認識論的に統合・止揚した先行研究としてパスカルを重視し,その意義をレヴィットや三木により示し,その中でアドルノがハイデガー「本来性」は茶番の類いと剔抉した批判を論じ,人類の発展と個人の発達の本源に潜むデモーニッシュなエディプス・コンプレクスの心理歴史的研究は,パスカル~三木の思想と実践に立脚すべきであることを明らかにした。
For reinforcing “Study of Identity and History from the View-point of Self-education (Ⅶ): Psycho-historical Approach to Oedipus Complex (1)”, I derived the changes of Oedipal filicide/parricide (patricide), brothers' alliance against father, brothers' conflict under patriarchy, and monogamy surpassing polygamy by analyzing rationally irrational ‘discours’ of myths and tales from the view-point of hebraism, hellenism and Japanese ancient history. Based on this analysis, in order to study ontologically, examining phenomenology and existentialism, I regard B. Pascal as important earlier study because of his epistemological integration and ‘Aufheben’ of rationality and irrationality. K. Löwith and K. Miki clarify the significance of Pascal, and Th. Adorno make it clear that ‘Eigentlichkeit’ of M. Heidegger is like a farce. Psycho-historical approach to Dämonische’ Oedipus Complex which hide in the origin of the development of both humanity and personality should be founded on spirit and praxis of Pascal ~ Miki.
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