紀要論文 多職種連携教育における「模擬ケース会議」の可能性 ─教員養成課程における可能性─
The Availability of “a Case Conference Simulation Program" as Inter Professional Education ─ Expectation of College of Education ─

荊木, まき子  ,  森田, 英嗣  ,  鈴木, 薫

64 ( 1 )  , pp.231 - 252 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NII書誌ID(NCID):AN00028222
内容記述
学校では現在スクールカウンセラーやスクールソーシャルワーカー等,多様な専門家と協働する必要性が生じている。本研究では,学校教育分野での多職種連携教育を促進するために「模擬ケース会議」の教材開発を行った。さらに小学校教員養成課程学生10名,養護教諭養成課程学生21名(計31名)を対象とした講義を試行的に導入し,学生による異職種の専門性・ケース会議理解をとおして,多職種連携教育への活用可能性を検討した。その結果,学生は本教材により各専門性に対して,一定の理解は示すものの,背景の知識としてある専門知識や素朴概念に影響される可能性が見いだされた。討論では,こうした素朴概念の克服として,体系的な専門性理解の機会を設定する必要性を示唆した。
Currently Japanese school is under the necessity of collaborations of professionals such as school counselors, school social workers and others. Therefore, this study goal makes “a case conference simulation program" as encouragement to Inter professional education in the field of school. Additionally, it try to introduced into elementary school teacher course students (N=10) and school nurse course students (N=21) as an object of this study, we analyzed student's comprehension of several profession and significance for a case conference, and discussed the applicational availability of Inter professional education in the field of school. As a result, although students apprehend several profession and significance for a case conference, the concept of students might be affected their documentation and naive conception. These findings suggest that we needed to study of systematized other profession information as conquering naive conception.
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http://opac-ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/webopac/bdyview.do?bodyid=BD00015050&elmid=Body&fname=KJ4_6401_231.pdf

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