Departmental Bulletin Paper インクルーシヴ教育の観点から見た児童の関係構築への教師の取り組み ─グランデッド・セオリーアプローチによる分析─
Teacher’s Role to Construct Good Relationship between Children with and without Disability from the Viewpoint of Inclusive Education ─ An Analysis of Grounded Theory ─

松本, 大地  ,  高橋, 登

64 ( 1 )  , pp.157 - 176 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NCID:AN00028222
Description
授業や授業時間外など子ども達の学校生活の全体での関わりのある小学校教師を調査対象としてインタビュー調査を行い,社会性の発達に遅れのある児童とその周囲の児童との関係性の構築に対して,どのような教師の取り組みが影響を与えているか,その特徴について明らかにし,教育現場への実践に対応するプロセスを含めた仮説モデルを生成した。調査対象は,大阪府下2市における小学校教員19名であった。社会性やコミュニケーションに困難のある児童が学級に在籍し,その学級での児童の他児との関係作りがうまくいったときの経験について,半構造化面接により,1人あたり平均22分,延べ419分のインタビューを行った。主な質問内容は,児童の特徴,学級開き時の学級の様子,学級の様子の変化,日常的な児童への配慮,行事の際の児童への配慮についてであった。全27事例が分析された。修正版グランデッド・セオリー・アプローチによる分析を行い,社会性に困難を示す児童と周囲児との関係を構築するための教師の役割についてカテゴリーを生成,カテゴリー間の関連について図式化し,仮説モデルを生成した。最後に,新任教師や子どもの関係性作りに悩む教師に対する,関係作りの観点からの実践的な示唆について議論した。
In the present study, we investigated teacher's role to construct intimate relationship between children with and without disability in inclusive elementary school. Totally 19 elementary school teachers from 2 cities in Osaka, which had a long history of inclusion, were interviewed about their experience when they had taken charged of the class where children with the problem of social development were included. Based on the analysis of modified grounded theory approach (Kinoshita, 2003), we generated 7 categories, 11 subcategories, and 28 concepts. The categories were conciousness of the teachers, linkage between teachers, attention and intervention, acceptance with each other, role model for children, adequate relationship between children, and chage of the children. Hypothetical model of teachers’ role to construct relationships between children with and without disability was proposed and the suggestion to novice teachers and teachers who are stumped about relationship between children were discussed.
Full-Text

http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28649/1/KJ4_6401_157.pdf

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