Departmental Bulletin Paper 発達障害のある学生の学習ニーズに基づいた講義内容の作成に関する研究(第Ⅱ報) ―高等教育機関における効果の検証を通して―
Research on Structuring Content of Lecture Based on the Learning Needs of Students with Developmental Disabilities (2nd Report) ─ Based on Verifying Effectiveness at a University ─

松久, 眞実  ,  金森, 裕治  ,  今枝, 史雄

64 ( 1 )  , pp.93 - 111 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893472
NCID:AN00028222
Description
本研究では高等教育機関に在籍する発達障害のある学生の学習ニーズを踏まえた講義である「プレゼンスキル」の効果の検証を行うことを目的とした。講義には,対象学生の合理的配慮となるように,マルチメディアデイジー教材を活用した。講義が進むにつれ,対象学生にはレジュメへの記述量及び集団討論での発話回数が増加するなどの変容が見られた。併せて,対象学生の読みの学習特性に応じて製作したマルチメディアデイジー教材は,学生の合理的配慮になることが示唆された。
This study was verified effectiveness of “Presentation skills” based on the learning needs of students with developmental disabilities in higher education institutions. In the lecture, multimedia DAISY book were utilized to provide students with reasonable accommodation. Through the course of the lecture, the amounts of description in resume and the number of utterance in the group discussion were increased, transformation was observed in the target student. And, it was suggested that utilizing multimedia DAISY book manufactured on the basis of learning characteristics of reading of the target student were provided students with reasonable accommodation.
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