Departmental Bulletin Paper 一枚ポートフォリオ評価(OPPA)の活用とその教育効果 ─小学校第5学年の「ヒトのたんじょう」の事例を通して─
The Effects of One Page Portfolio Assessment (OPPA) on Elementary School Students’ Qualifications and Abilities : Practical Example of the Unit “Human Birth” in Fifth Grade

畦, 浩二  ,  岡崎, 友暉

64 ( 1 )  , pp.45 - 59 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893480
NCID:AN00028233
Description
本研究は,理科学習において一枚のポートフォリオ評価(OPPA)を用いることが,児童の資質・能力の向上にどのような影響を及ぼすかを明らかにすることを目的とした。その結果,以下の3点が明らかとなった。1)OPPAを取り入れた理科授業は,児童の資質・能力:学習意欲,自己効力,メタ認知,理科に対する価値観,及び理科における思考力,表現力の向上に教育効果がある。2)しかし,その教育効果は理科学習に対する自己評価の比較的高い児童とあまり高くない児童の間では異なっている。3)従って,自己評価のあまり高くない児童に対して有効なOPPシートの開発が必要となる。
The purpose of this study is to clarify the effects of One Page Portfolio Assessment (OPPA) on Elementary School Students' qualifications and abilities in science classes. The results were the following: (1)The science classes adopted OPPA have the effects in improving students' qualifications and abilities such as motivation, self-efficacy, metacognition, sense of value for the science, thinking and expressive ability. (2)However, the effects are different from the relatively high students of the self-evaluation for the science learning among the students who are not so high self-evaluation for the science learning. (3)Therefore, the development of effective OPP Sheet is necessary for the students whose self-evaluation are not so high.
Full-Text

http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28630/1/KJ5_6401_045.pdf

Number of accesses :  

Other information