紀要論文 新中学校理科における植物分野の観察・実験に関わる現況
Actual Situations about Observations and Experiments on the Field of Plant in the Lower Secondary School Science in the New Curriculum Guidelines

畦, 浩二  ,  畦, 五月

64 ( 1 )  , pp.33 - 44 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893480
NII書誌ID(NCID):AN00028233
内容記述
本研究では,新教育課程における中学校理科第1学年の植物分野の7項目の観察と5項目の実験に関わる実態調査を行い,以下の観点に注目して分析を行った。つまり地域,教員の得意領域と不得意領域の組み合わせ, 教職勤務年数などの観点から分析することを通して,植物分野の観察・実験の改善に資することを目的とした。対象は大阪府下の政令指定都市である堺市と大阪市の全公立中学校173校とし,105校(61%)から有効回答を得た。分析の結果,以下の4点が明らかとなった。1)実験5項目の実施率は観察7項目の実施率よりも有意に低かった。2)得意領域と不得意領域の組み合わせ間では,女性教員で実施率に有意の見られた実験が2項目あったのに対して,観察ではなかった。3)地域別で実施率に有意の見られた観察が2項目あったのに対して,実験ではなかった。4)教職勤務年数10年未満と同10年以上間では,実施率に有意の見られた観察が1項目あり,それは新教育課程で新規に学習する小項目であった。これら観察・実験の実施率の格差を招いている背景について考察し,その上で植物分野の観察の推進に向けた新たな教材開発の方向性について提言した。
In order to contribute to the improvement of observations and experiments on the field of plant in Lower Secondary School Science in the New Curriculum Guidelines, the authors investigated actual situations about seven observations and five experiments on the public lower secondary school of Sakai and Osaka Cities. The results were the following: (1)The mean enforcement rate of five experiments was significantly lower compared with that of seven observations. (2)Between two cities there were two significantly different observations in the enforcement rate, whereas there were not significantly different experiments in the enforcement rate. (3)As for the teacher within ten years, the enforcement rate of one observation in the new item was significantly low compared with that of teachers more than ten years in the teacher career. (4)In the pair of the proud domain and the weak domain, there were two significantly different experiments in the enforcement rate in woman teachers, whereas there were not significantly different observations in the enforcement rate. The authors considered the background that caused the difference of the enforcement rate of observations and experiments. Finally, the author proposed the direction of the problem improvement for observations on the field of plant in the lower secondary school science.
本文を読む

http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28629/1/KJ5_6401_033.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報