紀要論文 日本とシンガポールの中学校理科教科書における理科と日常生活・社会との関連の記述比較
Comparison of Description of the Relation between Daily Lives and Society and Science in Lower Secondary School Science Textbooks between Japan and Singapore

石川, 聡子  ,  藤本, 拓弥

64 ( 1 )  , pp.23 - 31 , 2015-09-30 , 大阪教育大学
ISSN:03893480
NII書誌ID(NCID):AN00028233
内容記述
日本とシンガポールの中学校理科教科書を比較し,理科の学習内容と日常生活や社会との関連についての記述の相違を明らかにした。その結果次のことが明らかになった。日本の教科書はシンガポールの教科書に比べて,科学技術の活用,科学の原理・法則の理解に関する記述量の教科書全体の記述量に対する比率が有意に高かった。また逆にその比率が有意に低かったのは,科学の原理・法則の活用,社会・倫理的問題,科学的技能の活用についての内容であった。人間と環境との関係,生態系の理解,科学的知識の発展への貢献についての記述量の比率には,日本の教科書とシンガポールの教科書の間に有意差はなかった。
This research aims to compare 15 science textbooks published by five Japanese publishers for the first to third year middle school classes to those published by two Singapore publishers for the first and second year middle school classes. It intends to clarify any difference in descriptions about the relationship between teaching contents and daily life or social activity. An analysis of the results indicates as follows: 1)The Japanese textbooks allocate a significantly larger percentage of space statistically than their counterpart to the contents that describe application of science and technology, and appreciation of scientific doctrine and law. 2)On the other hand, they use a significantly smaller percentage of space for the contents describing application of scientific doctrine and law, social and ethical issues, and application of scientific skills. 3)There is no significant difference between the Japanese and Singapore textbooks as to the percentage of space assigned to describe the relationship between man and the environment, appreciation of the ecology, and contribution to the development of scientific knowledge.
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