Departmental Bulletin Paper 学校緊急支援における「心理教育」のあり方 -校内死亡事故の架空事例を通して-
How Psychological Education Should Be At School Emergency Support -Through Hypothetical Case of Fatal Accicent at School-

藤森, 和美  ,  澤地, 都志子  ,  土岐, 祥子  ,  松浦, 正一

7pp.40 - 54 , 2015-03-31 , 大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター
ISSN:1883745X
NCID:AA12391002
Description
緊急支援チームの役割の中で、心理教育の占める意味は重要である。学校では、個別ケアが求められがちだが、実際には教員や保護者が生徒を観察し、対応することでほとんどの場合は生徒の心身は落ち着く。緊急支援チームは教員や保護者と信頼関係を築き、危機から発生する事を予測し、その対応をわかりやすく説明することが重要である。その上で、大人としての役割を取り戻し、危機への対処モデルを生徒に示すことができるように促進する。本研究は、校内における生徒の死亡事故の架空事例を通して、緊急支援チームが提供する心理教育の構成を具体的に示し、チームが教職員や保護者のために何を提供すべきかを示した。
In the role of Emergency Support Team, a psychological education accounts for an important meaning. At school, individual care of students are tended to be demanded for Emergency Support Team. However, in fact, observations and treatments of students by teachers and parents make them settle down physically and mentally at most cases. It is important for Emergency Support Team to build trusted relationship with teachers and parents and then to explain clearly how to deal with matters anticipated to be occurred in the emergency case. Then, they facilitate teachers and parents to regain the role of adults and to show student a role model to deal with the crisis. The Information to be provided by Emergency Support Team should be specific and clear. This article is to show what Emergency Support Team should present to teachers and parents through presenting a specific structure of psychological education provided by Emergency Support Team using a hypothetical case of student's fatal accident at school.
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http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28262/1/g_mentalcare_7_40-54.pdf

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