Departmental Bulletin Paper 大阪教育大学における必修科目である学校安全の授業評価について -平成21年度から5年間のアンケートを中心に-
About the Tuition's Evaluation of the School Safety which is a Required Subject in Osaka Kyoiku University. -Mainly the questionnaire during 5 years from 2009.-

小山, 健蔵  ,  大道, 乃里江  ,  白石, 龍生  ,  藤田, 大輔

7pp.1 - 9 , 2015-03-31 , 大阪教育大学学校危機メンタルサポートセンター
ISSN:1883745X
NCID:AA12391002
Description
大阪教育大学は、平成19年カリキュラム改正を実施し、教員免許を取得する学生に「学校安全」を必修科目とした。そこで、平成21年度から平成25年度の5年間の「学校安全」の授業後の調査から、授業の受講について、学習内容や分野についてと教師の力量について検討した。教師を目指す学生にとっては、学校安全を考える良い機会となり、受講して良かったと高い評価が得られた。授業の内容や分野については、関心を持ち、内容をしっかりと理解し、新しい知識や考え方を身に付けることができていると評価していた。安全意識の向上と危機対応能力の向上に繋がり、教師になるための力となると評価していた。
Osaka kyoiku University carried out curriculum revision in 2007, made the school-teaching basic subject "school safety" a required subject in the student who acquires a teacher's license. Therefore, during 5 years from 2009 to 2013, it was investigated after a lecture of "school safety". The investigation items were about attendance, about learning contents and field, and about the ability of the teacher. It was examined a tuition's evaluation of "school safety" and a change of the consciousness during 5 years, It was a good opportunity to think about school sahety by this lecture. The student evaluated very good when attended this lecture. About coutents and the field of the class, student was intersted and understood contents well and evaluated it to be able to put it on new knowledge and way of thinking. to lead to improvement of the security awareness and improvement of the ability for crisis response, and student evaluated that power to become a teacher.
Full-Text

http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/28258/1/g_mentalcare_7_01-09.pdf

Number of accesses :  

Other information