紀要論文 原発事故被災地の再生と中間貯蔵施設 : 民主的合意の形成へ向けて

松尾, 隆佑

7pp.23 - 43 , 2017-03-15 , 法政大学サステイナビリティ研究所
ISSN:2185260x
NII書誌ID(NCID):AA1249065X
内容記述
和文:原発事故被災地の再生へ向けては、放射性物質により汚染された大量の廃棄物への対処が不可避の課題となる。本稿では、汚染廃棄物処理政策の枠組みを整理し、汚染度の高い廃棄物を長期保管する中間貯蔵施設の建設計画に伴う問題点を分析した上で、広域に拡散した「住民」の合意に基づく対処のために必要な考え方を提示する。福島県内での中間貯蔵施設の建設は予定地住民への追加的加害である上に、廃棄物の早期搬出を求める他地域住民とのあいだで、被災者同士の分断を引き起こしうる。また、中間貯蔵後の県外最終処分の見通しは全く立っておらず、施設の跡地利用をめぐる不透明性も大きい。実施主体である環境省は、汚染濃度の低減により大部分の廃棄物は再生利用が可能になると見込むが、多くの自治体では低濃度の廃棄物であっても住民に配慮して処分できない状況が続いている。広義の加害をもたらす汚染廃棄物を発生させた東京電力の責任が曖昧にされる一方で、中間貯蔵は福島や地権者の問題として矮小化されやすい。だが、将来の県外処分や再生利用、あるいは12都県で発生した指定廃棄物、最終処分場の候補地選定が進む高レベル放射性廃棄物などを考慮すれば、汚染廃棄物への対処が局地的・一時的な問題でないことは明らかである。民主的合意に基づく汚染廃棄物への対処を推進するため、日本学術会議が示す多段階の合意形成プロセスを参考に、広域の協議枠組みを整備する必要がある。
英文:In revitalizing nuclear disaster areas, dealing with a large amount of waste contaminated with radioactive materials is an inevitable task. This paper clarifies the framework of a polluted waste disposal policy and problems associated with a project involving construction of an interim storage facility for thirty years’ storage of waste with a high degree of pollution in Fukushima. In conclusion, necessary ideas for dealing with problems based on the consensus of residents living over a large area are presented. Construction of the interim storage facility is not only an additional harm to residents of the planned site, but also a cause of conflicts with other community residents seeking a quick discharge of waste. Moreover, the strategy for final disposal outside Fukushima Prefecture after thirty years is not established at all, and there is great uncertainty about the site's use after the interim storage period. The Ministry of the Environment, the implementing entity of the project, expects that most of the waste will be recyclable due to the reduction in contaminant concentration. But, in many municipalities, even wastes at low concentration cannot be disposed of due to considerations involving residents. The responsibility of Tokyo Electric Power Company (TEPCO), which generated contaminated waste, creating victims in a broad sense, is left ambiguous. Meanwhile, the interim storage tends to be underestimated as a problem of only Fukushima and landowners. However, considering future disposal or recycling of contaminated waste, “Designated Waste” generated outside Fukushima, and the ongoing selection of candidate sites for the final disposal of high-level radioactive waste, it is obvious that the challenge of measures against contaminated waste is neither local nor temporary. In order to promote coping with contaminated waste based on a democratic agreement, it is necessary to prepare a wide area consultation framework with reference to the multistep consensus building process outlined by the Science Council of Japan.
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