Departmental Bulletin Paper 中小企業経営者の生命保険需要決定要因
The Determinants of the Life Insurance Demand of SME Owners

小山, 浩一

12pp.41 - 66 , 2015-03-31 , 法政大学イノベーション・マネジメント研究センター
ISSN:13492233
NCID:AA12000615
Description
本稿の目的は、中小企業経者を対象とした生命保険法人契約(以下「経営者保険」)の需要に関わる決定要因の分析を通じて、中小企業におけるリスク管理やその準備に資する生命保険業界の健全な発展のために示唆を得ることにある。経営者保険の需要は、経済合理的な一貫性を持つ経済準備必要性と、経営者の持つ価値観双方の影響下にある。考察の結果、以下のことが確認された。経済準備必要性は、経営中断リスク対処、退職金対処、予防的対処の3 つに分類され、経営者保険の需要に正の影響を与える。価値観については、不確実性の回避と集団主義の影響が確認された。不確実性の回避は、加入者において需要へ負の影響を与え、集団主義は、未加入者において正の影響を与える。本研究から得られた主要な示唆は、価値観やその価値観が表れる顧客企業の経営方針等によるセグメント別コミュニケーション戦略の必要性である。
The purpose of this paper is to analyze the demand of key person insurance of small and medium-sized business enterprises and to contribute to the sound development of the life insurance industry. The demand of key person insurance by SME Owners is influenced by the two factors. One is the financial needs for consistency. The other is the business owner’s personal values. As a result of the discussion, the following was confirmed. The financial needs of SME Owners can be classified into three areas which are business interruption risk, retirement allowance and preventative issues. These financial needs make positive impacts on the demand of key person insurance. As for values, the impact of uncertainty avoidance and collectivism on the demand of key person insurance was confirmed. The uncertainly avoidance makes a negative impact on the demand of the policyholder. Collectivism makes a positive impact on demand other than the policyholder. The Major implication of this study is the necessity to create a segmented communication strategy based on the value system of the customer enterprises.
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http://repo.lib.hosei.ac.jp/bitstream/10114/12157/3/im_12_koyama.pdf

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