Departmental Bulletin Paper ソーシャルスキルおよび相互作用対象者の性別が初対面場面での対人行動に及ぼす影響
Interpersonal Behaviors in Initial Encounters Based on Social Skills and Gender Interaction

渡辺, 弥生  ,  谷村, 圭介

72pp.187 - 201 , 2016-03-30 , 法政大学文学部
本研究は,ソーシャルスキルの自己認知と他者評定との関係,自己の印象とソーシャルスキルとの関連,ソーシャルスキルの自己認知と実際の行動との違いを明らかにすることを目的とした。その際,実験協力者を男女1名ずつ設定し,性差の影響について焦点を当てて検討した。56名の大学生が,ソーシャルスキル高群と低群の 2群に分けられた。研究対象者は,実験室で初対面の人物(実験協力者)と対面し,関係継続を予期できるよう,共同作業場面が与えられた。やりとりの内容は,ワンウェイミラーを通して観察された。その結果,女性において,同性の相互作用者である場合と,男性において異性の相互作用者の場合において,社会的行動の違いがみられた。ソーシャルスキルの高い女性は相手が同性であると開示を多く行い,相手が異性であると応答的な態度を示すことが明らかとなった。さらに,印象評定においてはソーシャルスキルの高い男性は同性に対する方が異性に対してよりも良い印象を与えられたと予測していた。このことから,性別が,初対面場面に影響力の高い要因の一つであると考察された。
The purposes of the present study were to examine relationships between self-reports and others' evaluations of social skills, links between self-impression and social skills, and differences between cognition of social skills and social behavior. University students (JV= 56) completed asocial-skills questionnaire, and then were divided into 2 groups: one group with students with higher-social skills and another group with lower-social skills. Each student was taken to theexperimental room, where they met a stranger (same sex stranger or opposite sex stranger). The2 individuals were asked to cooperate in planning a presentation by the experimenter. Their conversation was observed through a one-way mirror. The results showed that social behaviorswere influenced by the interaction of gender and social skills. Female students especially behaved differently towards strangers according to their sex. Female students who reported superior social skills tended to open up to female strangers more than to male ones, but theirresponses were often brief and limited. Moreover, the male students who reported superior socialskills evaluated themselves as having given more positive impression to the male strangers than the female strangers in the initial encounter. Therefore the gender was considered to be one of the most influential factor in the initial encounter.

Number of accesses :  

Other information