Departmental Bulletin Paper <事例研究> オーラルヒストリーによる地域メディアの可能性 : 大学生によるタウン誌作成の実践を通じて
Possibility of Community Media Development Using Oral History : A Practical Exercise in which University Students Created a Local Paper

梅崎, 修  ,  佐藤, 憲  ,  筧, 隆太

7pp.83 - 94 , 2015-03-31 , 法政大学地域研究センター
ISSN:18833934
NCID:AA12346857
Description
We examined community development in association with young people's learning by running a practical exercise in which university students compiled and sold a local town paper. In the Kagurazaka area of Tokyo where the exercise was conducted, we observed that the students' local paper had its own role, just like the other papers. The students also had to take on the extraburden of sales, which were part of the exercise,but this helped them to build commitment to the community. Moreover, their involvement in the community as editors or reporters for the local paper had certain educational benefits: the experience facilitated the development of deep insight through listening to strangers and trainedthe students to fulfill the multiple roles expected by the community. Lastly, the process of deep involvement with the community gave rise to an emotional attachment to the community.
本稿は、大学生によるタウン誌の作成・販売という一つの実践活動を通して、地域づくりと若者の学びを関連付けながら考察する。本稿では、実践対象である神楽坂地域において、他タウン誌と同様に学生のタウン誌が果たした役割を確認できた。次に、販売まで過程が入ることで学生への負担が大きくなるが、同時に地域へのコミットメントが生まれることが確認できた。また、学生たちがタウン誌の編集者・記者という立場で地域に参加することは、学生への教育にも良い影響を与えていた。その一つは異質な他者の声に耳を傾けることから生まれる深い洞察であり、もう一つは地域から求められる複数の役割に答えるために鍛えられる能力である。さらに、深く参加したからこそ生まれる地域に対する愛着が生まれることが確認できた。
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http://repo.lib.hosei.ac.jp/bitstream/10114/10393/1/15_inno_7_umezaki_sato_kakehi.pdf

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