紀要論文 日本語指導を必要とする児童生徒のための教育課程編成支援エキスパートシステムにもとづく授業設計支援サイト構築とその運用評価

孕石, 敏貴  ,  野村, 泰朗

内容記述
近年の初等中等教育段階での日本語指導が必要な児童生徒の増加や全国的散在化の問題は、高等教育における留学生や労働目的での入国者への日本語教育に比べ、児童生徒への日本語指導に関する情報や実践知に乏しい教員が、多様な児童生徒を抱える教室で、より困難な教授学習場面に遭遇しなければならないという実態を示唆している。そこで、問題を抱える教員がこのような児童生徒に対して実践可能な学習課程を実現すべく、webベースで「特別の教育課程」から教材に基づく指導計画までの策定ができ、早期の教授学習を可能にする「教案便日本語教育支援サイト」を構築した。さらに、このサイトにグループコミュニケーション機能をもたせて、協同的に問題解決を図るための仕組みを加えて教育課程編成支援エキスパートシステムを構築した。In recent years of growth and national scattered of requiring students Japanese language instruction at the elementary and secondary education stage problem, compared to the Japanese education for immigrants in the students and labor purposes in higher education, to students poor teachers in information and practical knowledge about the Japanese guidance, in the classroom facing a variety of students, I suggest a reality that must be encountered more difficult teaching and learning situations. Therefore, in order to achieve a possible practice learning curriculum teachers with problems is for such students, the development of a web-based from the "special curriculum" to the leadership plan based on the teaching material it is, teaching and learning of early to construct a "lesson plans flights Japanese education support site" that allows for. Furthermore, remembering group communication features to this site, it was constructed a curriculum organized support expert system by adding a mechanism to attempt to resolve a problem with the cooperative.
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http://sucra.saitama-u.ac.jp/modules/xoonips/download.php?id=KY-AA11948173-15-11

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