Departmental Bulletin Paper 実践のメタメソドロジー : その内包と外延の検討
Meta-Methodology of Practice in Human-Helping Activity : Methodology, Practice, and Theory
ジッセン ノ メタメソドロジー ソノ ナイホウ ト ガイエン ノ ケントウ

諏訪, 晃一  ,  Suwa, Koichi  ,  スワ, コウイチ

23pp.111 - 125 , 2018-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NCID:AN1055404X
Description
This paper highlights the relationship between methodology, practice, and theory, especially in the field of human-helping practice. I focus on psychoanalysis, which is one of the most influential frameworks for humanity and human/social sciences in the twentieth century. We can describe three aspects of psychoanalysis, based on its traditional definition. First, psychoanalysis is a distinctive methodology utilized to inquire about the unconscious. Second, it is a therapy utilized to improve mental health based on its own methodology. Third, it is a practice-based theory concerning the human being, especially the mind. The relationship between these three aspects is as follows: methodology shapes practice, practice shapes theory/thought, and theory/thought gives significance to methodology and practice. In this article, I define this triad of methodology, practice, and theory/thought as comprising the particular relationship of ideas called metamethodology of practice. In meta-methodology of practice, the distinctive methodology provides the means to reach out to human reality, which cannot be accessed without it. This distinctiveness of human reality provides the basis for uniqueness in its practice and theory/thought. Therefore, this distinctive methodology is the key element of the meta-methodology of practice used to contemplate human activity. In the twenty-first century, we find a decline in the use of psychoanalysis. However, we also find the meta-methodology of practice in other human-helping activities. We can regard the Open Dialogue approach to mental health and the Humanitude approach concerning the care of elderly people with dementia as varieties of meta-methodology of practice. It is expected in the following research that the concept of the meta-methodology of practice provides alternative views for the relationship between methodology, practice and theory/thought in education.
人を助ける活動における方法・実践・理論の関係に関して、「実践のメタメソドロジー」という新たな概念を提示し、その内包と外延について検討した。まず、「治療」という実践でありながら、なおかつ20世紀において人文・社会科学に多大な影響を及ぼした精神分析に注目し、その定義も踏まえながら、その方法・実践・理論の関係について確認した。その結果、精神分析において、方法・実践・理論は、ある独特の相互規定関係にあることが見いだせた。そこで本稿では、このような相互規定関係にある方法・実践・理論の三つ組を内包(の主要部分)とする新たな概念として、「実践のメタメソドロジー」という概念を提示した。このような、方法・実践・理論の相互規定関係は、精神分析に限らず、他の活動にも見いだすことができる。本稿では、この新たな概念を用いて、精神医療や高齢者介護において近年注目されている新たなアプローチについても検討し、これらの新たなアプローチは、「実践のメタメソドロジー」の例(外延の一部)と見なすことができると指摘した。今後は、この新たな概念を援用し、教育における方法・実践・理論の関係について、検討していきたい。
Full-Text

http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/67865/aes23-111.pdf

Number of accesses :  

Other information