Departmental Bulletin Paper ドイツの教育における宗教多元化への対応と宗教間対話の構築 : ハンブルク「みんなのための宗教科」の事例を中心に 
Responding to religious pluralization and the creation of interreligious dialogue in education : A case study of dialogical “Religious Education for All” in Hamburg, Germany
ドイツ ノ キョウイク ニ オケル シュウキョウ タゲンカ ヘ ノ タイオウ ト シュウキョウカン タイワ ノ コウチク ハンブルク ミンナ ノ タメ ノ シュウキョウカ ノ ジレイ ヲ チュウシン ニ

山根・堀江, 絵美  ,  Yamane-Horie, Emi  ,  ヤマネ・ホリエ, エミ

23pp.93 - 109 , 2018-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NCID:AN1055404X
Description
This paper aims to clarify the historical and social backgrounds of interreligious dialogical “Religious Education (RE) for All,” in which all pupils take part regardless of their religious faith. Such a RE is provided only in Hamburg, whereas most German federal states offer RE that is segregated along confessional lines. By analyzing the data from a 2016 interview survey of related parties the following findings are revealed. First, the Protestant Church considered it unfair that only Protestant confessional RE had been provided while there were many pupils with other religious backgrounds. The Church tried to establish a trusting relationship from other religious groups in order to rectify the unequitable situation and built a cooperative system for interreligious RE. Second, the need for interreligious and dialogical education is perceived throughout in Hamburg, not only by teachers, pupils, or parents but also by politicians. On the other hand, some religious groups like the Catholic Church and two Islamic groups want to have their own confessional RE instead of cooperative interreligious RE. In addition, the majority of RE teachers have background in the Protestant faith and there are few teachers from Islamic or other religious backgrounds. In order to promote religious diversity among teachers, further education for RE teachers were held and teacher training courses on Islam and Alevism were established at Hamburg University in winter term of 2015. Buddhist and Hindu groups are currently also trying to adopt a convention on RE with the assistance of city administration so that religious backgrounds of RE teachers will become more diverse in the near future. This case study proves that respect, tolerance, and equity are the keys to following the path of dialogue that is the world’s social agenda.
本稿では、通常、宗派別の宗教科が実施されるドイツにおいて、多様な宗教について対話的に学ぶ「みんなのための宗教科」を独自に実施するハンブルク市の取り組みに着目し、その実施に至った歴史的・社会的背景を関係者へのインタビューを通じて検討した。その結果から、宗教科を担うプロテスタント教会が、多様な宗教的背景を持つ子どもがいるなかでプロテスタントの宗教科しか実施されていない状況を不公平だとしたこと、それを是正し、異宗教間対話を促進する新たな宗教科を模索するために他の宗教団体を招き入れて信頼関係を築き、協働のシステムを作り出したこと、さらにハンブルクの社会全体で対話的な宗教科の必要性が認識されていると考察した。一方で、協働ではなく個別の宗教科の実施という別の道を望む宗教団体の存在や、宗教科の教員の宗教的多様性の欠如という課題も浮き彫りになった。教員の問題に関しては、教員研修の実施や教職課程の新設などもあり、多様な宗教的背景を持った教員は今後増加すると予測される。本事例からは、対話の構築という現代社会共通の課題に対して、敬意と寛容の精神と公平性の確保がその鍵となるという示唆が得られた。
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http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/67864/aes23-093.pdf

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