紀要論文 教師志望学生のメンタライゼーションと共感性との関係
The Relationship between Mentalization and Empathy on Teacher Trainees
キョウシ シボウ ガクセイ ノ メンタライゼーション ト キョウカンセイ ト ノ カンケイ

田爪, 宏二  ,  増田, 優子  ,  Masuda, Yuko  ,  Tazume, Hirotsugu  ,  タヅメ, ヒロツグ  ,  マスダ, ユウコ

23pp.29 - 41 , 2018-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NII書誌ID(NCID):AN1055404X
内容記述
本研究では,教師を志望する大学生におけるメンタライゼーション(自己理解力・他者理解力)と共感性との関係を検討することを目的とした。教師志望学生553名(男性233名,女性320名)平均年齢20.9歳(SD=0.92)を対象に,共感性の5つの下位尺度について,メンタライゼーションの自己理解力,および他者理解力の高さのパタンをもとに抽出された6つのクラスタおよび性別による比較を行った。その結果,メンタライゼーション能力の低い学生ほど他者からの影響を受けやすく,特に対自的メンタライゼーションの低い学生は他者の成功や失敗を自分に帰属して考える傾向があることが示された。さらに,メンタライゼーション能力の高い学生ほど他者と共感的に関わろうとしたり他者の目線になって他者を理解したりしようとする傾向があることが示された。性差においては,女子は男子よりも他者からの影響を受けやすく他者に対して共感的に配慮しやすい傾向があることが,さらに,男子は女子よりも他者に起こった出来事を自分に帰属して考えやすい傾向があることが示された。これらの結果をふまえて,教師志望学生のメンタライゼーション能力および共感性の高さが教員養成においてどのような意味をもつのかについて考察した。
In this study, we focused on mentalization( a skill of understanding the self and others), which is a qualitative ability required for teachers. We examined the relationship between mentalization and empathy in teacher trainees. We conducted a survey of 553students( 233male, 320female; average age of 20.9years) in a university teacher-training course. We applied cluster analysis, and six clusters were extracted based on patterns of self-understanding and interpersonal understanding. Then we compared five subscales of empathy by clusters of mentalization and sex. The results of the analyses are as follows: 1) Students with low mentalization ability were more likely to be affected by others; in particular, students with low self-understanding tended to attribute others’ successes and failures to themselves. 2) Students with high mentalization ability tended to engage empathically with others, and tended to understand others from those others’ own perspectives. 3) Female students were more affected by and concerned empathically with others. 4) Male students attributed events more often to themselves even when those events happened to others. Based on these results, we discuss the relationships between mentalization and empathy in teacher training.
本文を読む

http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/67859/aes23-029.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報