Departmental Bulletin Paper 視点取得への介入教示が他者の言動認知とアドバイス産出に及ぼす影響
The Effect of Instruction on Perspective-Taking on the Perception of Others’ Behaviors and the Utterances of University Students in an Advice-Giving Scenario
シテン シュトク ヘ ノ カイニュウ キョウジ ガ タシャノ ゲンドウ ニンチ ト アドバイス サンシュツ ニ オヨボス エイキョウ

真下, 知子  ,  三宮, 真智子  ,  Sannomiya, Machiko  ,  Mashimo, Tomoko  ,  サンノミヤ, マチコ  ,  マシモ, トモコ

23pp.17 - 28 , 2018-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NCID:AN1055404X
Description
Perspective-taking, or trying to see things from another’s perspective, plays an important role in interpersonal communication. In this study, we examined which kinds of perceptions of others’ behaviors appear and whether the types of utterances produced by university students vary depending on whether they were instructed to practice perspective-taking. The task involved a scenario in which Friend A willfully pushes her ideas onto another and must therefore be advised to consider others’ opinions. Half of the group was instructed to surmise Friend A’s thoughts, whereas the other half was instructed to assess Friend A’s speech and behavior. After these instructions, all participants were asked to write down what they would say to Friend A. We divided these utterances into four categories: “direct proposal,” “indirect proposal,” “acceptance,” and “disapproval.” A chi-squared test indicated that the participants who were instructed to surmise Friend A’s thoughts made significantly fewer “disapproval”-type utterances than did the other participants, suggesting that instruction has an effect on utterances.
相手の視点に立って物事をとらえようとする視点取得は,他者とのコミュニケーションに重要な役割を果たしている。本研究では,視点取得への介入教示によってアドバイス場面における他者の言動認知がどのように異なるか,産出されたアドバイスの種類に違いがあるかを検討した。グループワークで,勝手に物事を進めてしまう友人Aに他者の意見も聞くようアドバイスすべき場面で,相手視点群にはAの考えや思いを推測するよう教示し,自己視点群にはAの言動を評価するよう教示した後,Aへの発話を記述させた。その結果,相手視点群,自己視点群のそれぞれで,登場人物に対する多様な言動認知がなされていることが示された。また,産出されたアドバイスは,「直接的提案」,「間接的提案(ヒント)」,「受け止め」,「非難」の4 種類に分類された。χ2検定の結果,相手視点群の方が自己視点群よりも「非難」にあたる発話が少ない傾向にあり,介入教示が発話に及ぼす影響が示唆された。
Full-Text

http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/67858/aes23-017.pdf

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