紀要論文 根拠産出トレーニングが高校生の意見文生成に及ぼす影響
The Effects of Rationale Production Training on Argumentative Writings generated by High School Student
コンキョ サンシュツ トレーニング ガ コウコウセイ ノ イケンブン セイセイ ニ オヨボス エイキョウ

三宮, 真智子  ,  西森, 章子  ,  Nishimori, Akiko  ,  Sannomiya, Machiko  ,  サンノミヤ, マチコ  ,  ニシモリ, アキコ

23pp.3 - 15 , 2018-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NII書誌ID(NCID):AN1055404X
内容記述
本研究の目的は,高校生において「根拠産出トレーニング」を経験することが,その後の意見文生成や彼らの意見文に対する自己評価に影響を及ぼすのかどうか検討することであった。大阪府下の公立校において,「根拠産出トレーニング」を位置づけた国語科授業を計画・実施し,トレーニングの前後で比較した。その結果,高校生が作成する意見文の文章量に減少が見られた。意見文内の根拠については,そのアイデアユニット数に変化はないが,記述にかけられた文字数は減少していた。また,意見文の中に示された根拠の内容を,「根拠のタイプカテゴリー」に基づいて分類したところ,カテゴリー分布に変化は見られなかった。これより,トレーニングを経験することで,より引き締まった意見文が生成されるが,その根拠タイプには影響を及ぼさないことが示された。また,トレーニングの前後で「自身の書いた意見文への満足度」が低下したことから,トレーニングを介して,自身の書いた意見文への判断が慎重になる可能性が示唆された。
The present study aimed to examine whether “Rationale Production Training” had any influence on arguments and self-evaluation by high school students. The language arts lessons that adopted “Rationale Production Training“ were planned and was carried out in a public high school in Osaka. When pre-training results were compared to those of post-training, they showed no significant training effect on the number of sentences used in arguments, but showed a significant training effect on the number of idea units in the rationale being described in arguments. In addition, no significant training effect was found on the content type of the rationale being described in arguments. In addition, the survey asked students about the “degree of satisfaction with their own arguments”; rationale production training was effective for Japanese high school students with regard to thinking carefully about an argument of their own. Thus, it is suggested that “Rationale Production Training” causes more concise arguments and that it does not affect the contents of rationales in arguments.
本文を読む

http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/67857/aes23-003.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報