紀要論文 文系学部卒男性がもたらす若年層の権威主義化
Authoritarian Tendencies in Younger Japanese Driven by Male College Graduates Majoring in Social Sciences and Humanities
ブンケイガクブソツ ダンセイ ガ モタラス ジャクネンソウ ノ ケンイ シュギカ

渡辺, 健太郎  ,  Watanabe, Kentaro  ,  ワタナベ, ケンタロウ

38pp.139 - 157 , 2017-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科 社会学・人間学・人類学研究室 , SOCIOLOGY, ANTHROPOLOGY, AND PHILOSOPHY Graduate School of Human Sciences OSAKA UNIVERSITY , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ シャカイガク ニンゲンガク ジンルイガク ケンキュウシツ
ISSN:02865149
NII書誌ID(NCID):AN0020011X
内容記述
社会学 : 論文
本稿では、「なぜ若年層の権威主義化が生じたのか」を明らかにするため、「大学進学率」と「専攻分野」を用いた説明を試みた。先行研究では、若年・高学歴層の権威主義化が指摘されていたが、高学歴層のうち、どのような人たちが権威主義化しているのかについては明らかにされてこなかった。そこで、SSM1995データとSSP2015データの比較を行った結果、若年層における権威主義化は高学歴男性において生じていたことが確認された。そして、高学歴層の権威主義化についてより詳細に検討するために、SSP2015データを用いた構造方程式モデリングにより、「大学進学率」と「専攻分野」の交互作用効果を検討した。その結果、大学進学率の高まりにともなって、文系学部卒の男性が権威主義傾向を示すことが明らかとなった。大学進学率と権威主義的態度に関連が見られたのは、相対的権威主義層の高等教育への流入と学生同士の相互作用によると考えられる。以上より、高等教育の拡大に伴う文系学部卒男性の権威主義化によって、若年層の権威主義化がもたらされたことが示唆された。
The present paper aims to explain why authoritarian attitudes are increasing among younger Japanese in light of increased enrollment rates in tertiary education in specific disciplines. Research shows that younger and college educated people are adopting greater authoritarian attitudes. However, it has not been clear who is acquiring these authoritarian attitudes among college-educated people. In comparing the data of SSM1995 and SSP2015, it was observed that the rise in authoritarian tendencies in younger Japanese was affected by men with higher education. To investigate people with higher education in detail, we examined the interaction between tertiary education enrollment rates and registration by major using Structural Equation Modeling with SSP2015 data. The result showed that the higher the enrollment rate in tertiary education is, the stronger the authoritarian attitudes among men who majored in Social Sciences and Humanities (SSH). The relationship between enrollment rates and authoritarian attitudes is assumed to be due to the influx of relatively authoritarian students to tertiary education and interaction between the students. The aforementioned results suggest that authoritarian tendencies in younger Japanese were driven by male college graduates who majored in SSH. Furthermore the authoritarian attitude among them intensifies with the rise in the rate of enrollment in tertiary education, possibly reflecting reinforcement from peers.
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http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/60473/ahs38_139.pdf

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