紀要論文 親の教育アスピレーションの規定要因におけるジェンダー差
Gender Differences in Determinants of Parents’ Educational Aspirations
オヤ ノ キョウイク アスピレーション ノ キテイ ヨウイン ニ オケル ジェンダー サ

金南, 咲季  ,  Kinnan, Saki  ,  キンナン, サキ

22pp.3 - 14 , 2017-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NII書誌ID(NCID):AN1055404X
内容記述
Previous studies in Japan have revealed that parents’ educational aspirations are related to their socioeconomic status, and have an important influence on children’s educational achievement and eventual social status. However, few studies in Japan have examined whether gender differences are seen in the determinants of parents’ educational aspirations. This paper aims to explore this, so as to explain some of the reasons for an emergence of a class structure in children’s educational achievements. By analyzing data from a survey conducted in 2010 by the Stratification and Social Psychology Project (SSP Project) and employing multiple regression analysis, the following findings were revealed. On the one hand, men’s educational aspirations for children are largely determined by their own age and years of education; that is to say, attributive variables. On the other hand, women’s educational aspirations are strongly affected by the association between social attitudes and social class, which is an affirmative orientation to a stratified society. Moreover, privileged cultural and educational home environments at 15 years old also positively affect women’s educational aspirations for children. The gender differences revealed in this study can be explained by differences between men and women in terms of 1) their positions in the labor market, 2) their roles in conveying various values to children during child-rearing, and 3) the meaning of children’s educational achievements to parents’ own identity or quality of life.
親の教育アスピレーションは、社会階層に大きく規定されつつ、子どもの教育・地位達成に重要な影響を及ぼすため、階層再生産過程における重要な媒介変数であることが指摘されてきた。しかしこれまで、その規定要因のジェンダー差は十分に検討されていない。そこで本稿では、教育達成の階層化メカニズムの一端を明らかにすべく、親の教育アスピレーションの規定要因におけるジェンダー差を明らかにすることを目的とした。男女別の重回帰分析の結果、親の教育アスピレーションは、男性では学歴という属性としての階層変数によって、女性ではどの程度「格差容認意識」を内面化させているかという、階層と結びついた意識変数によって規定される部分が大きいことが示された。また女性では、15歳時の家庭の文化・教育環境に恵まれていたことが正の効果をもっていた。以上のジェンダー差がみられた理由については、労働市場原理や階層的秩序における位置付けや、子どもへの価値伝達者としての役割、子どもの教育達成に対する意味づけが男女によって異なっていることから説明を行った。
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http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/60445/aes22-003.pdf

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