紀要論文 ドイツにおけるイスラーム宗教教育の展開とその社会的背景に関する一考察
Introduction of Islamic Religious Education in Germany and Resulting Issues
ドイツ ニ オケル イスラーム シュウキョウ キョウイク ノ テンカイ ト ソノ シャカイテキ ハイケイ ニ カンスル イチコウサツ

山根・堀江, 絵美  ,  Yamane-Horie, Emi

21pp.101 - 115 , 2016-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NII書誌ID(NCID):AN1055404X
内容記述
This paper aims to clarify the changing circumstances surrounding Islamic religious education (RE) in German public schools. RE is offered as a regular subject in German state schools pursuant to Article 7, Paragraph 3 of the German Constitution. Islamic RE had been introduced as a regular school subject; however, it was unsuccessful. Nevertheless, it has been introduced recently in some German states at the request of Muslims and as a means to assist in the integration of Muslim migrants into German society. Many German states have attempted to address this challenge of introducing Islamic RE by collaborating with Muslim associations, developing their own curriculum, or setting up teacher training courses at the university level. Two types of Islamic education have developed: learning about Islam from the perspective of academic religious studies (i.e., non-denominational education) and denominational religious education. Islamic education aims not only to provide Muslim children with an opportunity to study Islam and thus to maintain equal rights with Christians, but also to nurture “democratic” Muslims and steer them away from Islamic extremism. The inclusion of this education in school curriculums is seen to serve two purposes: the integration of Muslim migrants into German society, and a way to address security concerns. However, dividing Muslim migrants into “democratic” and “nondemocratic” categories is an arbitrary dichotomization. This paper demonstrates that, although Islam may be recognized superficially through the introduction of Islamic education in schools, Muslims are also stigmatized as a security risk, and a clearly asymmetric relationship between the Christian majority and the Muslim minority remains.
公教育における宗教教育が必修化されているドイツにおいて、イスラームの宗教教育は長く実施されてこなかった。しかし、近年ではキリスト教両派との同権化、不平等の是正を求めるムスリム側からの強い要望と移民の社会的統合という観点から、ドイツ各州においてその導入に向けた動きが活発化している。ドイツの動向を詳細に確認した結果、現在ドイツの多くの州では主に「宗教的知識教育」または「宗派教育」の異なる二つのタイプでイスラーム宗教教育が実施されており、州政府当局と地域のイスラーム団体とが協力して、課題となっていた宗教団体の問題やカリキュラム開発、教員養成に取り組んでいることが明らかとなった。また、移民の統合が社会的課題として議論される中、イスラームの宗教教育を通じて民主的なムスリム移民を育成することで、ドイツ社会への統合を促進することも目的の一つとなっていた。しかし、民主的/非民主的という二分化は恣意的なものであり、宗教を学ぶ権利を形式的に保障しつつも、イスラームのスティグマ化とムスリム側のみの変革が求められるというマジョリティとの非対称な関係性が再生産されているという課題も浮き彫りになった。
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http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/57414/aes21-101.pdf

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