紀要論文 国内主要大学における国際バカロレア修了者受け入れの現状
The International Baccalaureate Diploma and Japanese Universities’ Admissions Processes : Perceptions versus Practice
ケンキュウノート コクナイ シュヨウダイガク ニ オケル コクサイ バカロレア シュウリョウシャ ウケイレ ノ ゲンジョウ

津川, 万里  ,  石倉, 佑季子  ,  Tsugawa, Mari,  ,  Ishikura, Yukiko  ,  イシクラ, ユキコ  ,  ツガワ, マリ

20pp.109 - 117 , 2015-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NII書誌ID(NCID):AN1055404X
内容記述
研究ノート
現在高まりつつある国際バカロレア(IB)への関心の背景には,文部科学省主導で推進されている「国際バカロレア資格認定校200校計画」および,大学改革の一環として進行する入試の多様化がある.本稿では,国内IB修了者が今後増加していく中で,現時点では日本国内の大学は,IBをどのように捉え,IB修了者の入学選抜をどのように扱っているのかを検証する.研究対象として,国内で特に知名度の高い大学25校を選定し,オンラインアンケートを配布した.調査の結果,日本の大学においてIB修了者の獲得は重要だと捉えられており,IB修了生の受け入れは国際化・教育の質保証・グローバル人材育成を背景とした大学改革の文脈で行われている.一方で,現在の入学者選抜制度においては,国内でIBディプロマを得た生徒の国内の大学進学の選択肢は著しく限られていることが明らかになった.本調査の結果は,日本の大学が従来の入学者選抜制度の枠組みを問い直す必要性を示唆している.今後増加が見込まれる国内IBを修了した日本人生徒の受け入れ体制を,日本の大学がどのように整えていくかが注目される.
The International Baccalaureate (IB) Diploma has recently been the focus of much attention in Japan, due largely to the Japanese government’s 200 IB Schools Project and related promotion activities. Implemented by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), this project aims to increase the number of IB World schools in Japan to 200 by 2018 as a means to foster globally competent human resources, or global jinzai. Japanese higher education institutions (HEIs) are a key stakeholder in this process as the success of the program relies on university recognition of the diploma for admissions. MEXT has actively intervened to encourage Japanese HEIs to reexamine student admission processes and to open them up to IB Diploma holders. This paper offers a descriptive analysis of the current status of admissions in 25 leading Japanese universities based on admissions websites and a questionnaire survey targeting admissions officers conducted in May 2014. The results suggest that there is a gap between perceptions of the value of the IBDP and current admissions processes. On the one hand, attracting IB students is perceived as important for internationalizing HEIs, assuring quality of education, and fostering global jinzai. On the other hand, admissions routes for IBDP graduates are limited, especially those of Japanese nationality. This survey made clear that Japanese universities differentiate between Japanese students who have completed the IB Diploma Program overseas and those who have obtained their IB Diploma in Japan. While there are some flexible admissions routes for the former, in most cases the latter is accommodated to a lesser degree in university entrance. This study highlights the extent to which successful implementation of the 200 IB Schools project will require a major overhaul of university admissions processes to close the gap between perceptions and practice.
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http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/57410/aes20-109.pdf

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