紀要論文 オルタナティブスクールの現状と課題 : 全国レベルの質問紙調査に基づく分析から
The Current Status of Alternative Schooling in Japan
オルタナティブスクール ノ ゲンジョウ ト カダイ ゼンコク レベル ノ シツモンシ チョウサ ニ モトヅク ブンセキ カラ

藤根, 雅之  ,  橋本, あかね  ,  Fujine, Masayuki  ,  Hashimoto, Akane  ,  ハシモト, アカネ  ,  フジネ, マサユキ

21pp.89 - 100 , 2016-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科教育学系 , Department of Education Graduate School of Human Sciences, Osaka University , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ キョウイクガクケイ
ISSN:13419595
NII書誌ID(NCID):AN1055404X
内容記述
学校教育法第一条で定める学校以外にも、多様な学びの場(以下「オルタナティブスクール」という)が存在することが、個々のオルタナティブスクールを対象とした質的調査から明らかになっている。しかし他方で、その全体像をとらえた量的調査は、菊地・永田(2000、2001)のみであり、それ以降行われていない。そのため、本稿ではオルタナティブスクールの全体を概観し、オルタナティブスクールの下位分類ごとの特徴について明らかにするために、全国のオルタナティブスクールに対する質問紙調査を行った。今回の調査から、(1)オルタナティブスクールは、社会を揺るがすような出来事や価値観の変動を受けて設立数が増加する傾向にあること、(2)オルタナティブスクールの半数程度が法制度上の位置づけを望んでいる一方、2 割あまりが法制度上に位置づけられることを望んでいないこと、(3)オルタナティブスクールの活動実態は一様ではなく、下位分類ごとにみると多様な特徴を有していること、の3 点が明らかになった。今後は、利用者に応じた多様な教育実践を柔軟に保障できる制度をいかに設計していくかが課題であるといえる。
Recent qualitative research conducted in Japan has revealed that there are a variety of different kinds of alternative schools that stand outside the current legal educational system. On the other hand, quantitative research on alternative schools in Japan has not been conducted since the studies by Kikuchi and Nagata (2000, 2001). The purpose of this paper is, therefore, to provide a comprehensive survey of alternative schools in Japan in order to clarify their characteristics, based on a nationwide quantitative study of such schools. The findings of the study are as follows: (1) Alternative schools in Japan tend to increase in number under the impact of changes in social values associated with major events such as great earthquakes. (2) Half of the alternative schools in Japan prefer to be governed by current or new laws, while twenty percent of such schools do not wish to be governed by such laws. (3) It is possible to divide alternative schools in Japan into different kinds of groups that share common characteristics. Based on the results of this study, it is recommended that a flexible educational system be designed that will be capable of offering various forms of alternative schooling in response to users’ different needs.
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http://ir.library.osaka-u.ac.jp/repo/ouka/all/57409/aes21-089.pdf

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