Departmental Bulletin Paper 西田幾多郎『善の研究』における三つの「現在」
The Three Types of Present in Nishida Kitarô’s An Inquiry into the Good
ニシダ キタロウ ゼン ノ ケンキュウ ニ オケル 3ツ ノ ゲンザイ

森野, 雄介  ,  モリノ, ユウスケ  ,  Morino, Yusuke

36pp.53 - 68 , 2015-03-31 , 大阪大学大学院人間科学研究科 社会学・人間学・人類学研究室 , オオサカ ダイガク ダイガクイン ニンゲン カガク ケンキュウカ シャカイガク ニンゲンガク ジンルイガク ケンキュウシツ , SOCIOLOGY, ANTHROPOLOGY, AND PHILOSOPHY Graduate School of Human Sciences OSAKA UNIVERSITY
ISSN:02865149
NCID:AN0020011X
Description
本稿の目的は西田幾多郎の初の著作である『善の研究』(1911)における行為の際の時間化の運動の解明にある。西田の『善の研究』の時間論が「現在」を軸に組み立てられていることはこれまでの研究でも指摘されてきたが、本稿は「瞬間としての現在」・「幅をもった現在」・「連続的に推移する現在」という三つの区分を用意し、それら相互の関係を考察していく。この三つの区分を考察していくうえで、本稿は次の方法を取る。従来の『善の研究』に関する研究では経験の深層に着目するものが多かったが、本稿は経験の表層の深化に着目する。このことで、副次的に「個人的経験」がどのように組織されていくか、そして「行為」においてどのような運動性が論じられているか、そしてそれらの関係性それぞれを明らかにすることができるだろう。また、本稿は西田が『善の研究』で提示する主要概念「純粋経験」に関しては、次の論点を扱う。西田の「純粋経験」はウィリアム・ジェイムズの「純粋経験」の強い影響下にあることは、これまでも指摘されてきたが、本稿はそれを両者が強調する時間性の問題として見ていく。ジェイムズは経験の推移を本質的なものと扱う一方で、西田は「現在」とそれを支える無時間的領野との関係から経験の「推移」を導出する。この違いを筆者は両者の「純粋経験」の性質の差異を説明するものとして、議論を進めていく。
The purpose of this article is to clarify the dynamism of temporalization in Nishida Kitarô’s fi rst publication, An Inquiry into the Good (1911). Other studies on this text insist that Nishida created his theory of time by strongly focusing on the present rather than the past or future. To elucidate this point, this article separates the present in this text into three types: “the present as the instant”, “the present which has a width”, and “the present in a continuous transition” and deals with their relationships. Nishida’s main concept in An Inquiry into the Good, “the pure experience”, was infl uenced by William James’s “pure experience”. This article will fi nd differences in their time theories. James argues that the essence of pure experience is the direct transition of experience. Conversely, Nishida interprets it as a secondary element of pure experience. From this point, this article considers the character of pure experience as understood by Nishida. To clarify the connection of the three types of present also explains other concepts found in An Inquiry into the Good. This article starts with the surface of Nishida’s pure experience because many other studies on this text focus only the deep fi eld of pure experience without explaining its surface movement. Its surface, which is “the present as the instant”, has a movement of deepening and it explains the temporalization in this book. This article is going to further advance issues from this point of view. This movement of surface will explain the organization of personal experience or the structures of personal acts in An Inquiry into the Good.
Full-Text

http://ir.library.osaka-u.ac.jp/dspace/bitstream/11094/51225/1/ahs36_53.pdf

Number of accesses :  

Other information