Departmental Bulletin Paper 社会福祉士実習におけるSNS問題に関する考察 : 社会状況に応じたマナー教育の模索
シャカイ フクシシ ジッシュウ ニオケル SNS モンダイ ニカンスル コウサツ : シャカイ ジョウキョウ ニ オウジタ マナー キョウイク ノ モサク
SNS problems in practical training for social workers : exploring manner education corresponding to social conditions

塩田, 祥子  ,  シオタ, ショウコ  ,  Shiota, Shoko

(120)  , pp.145 - 164 , 2017-03-20 , 同志社大学社会学会 , Transcription:ドウシシャ ダイガク シャカイ ガッカイ , Alternative:The Association of Social Studies, Doshisha University
ISSN:02862840
NCID:AN00211207
Description
研究ノート(Note)
SNS普及に伴い、個人情報に関するトラブルが社会問題となっている。それは、利用者の個人情報にふれる機会が多い実習でもいえる問題である。そのため、社会福祉士養成校において、実習授業の中で、SNSマナー教育を取り入れていく必要がある。しかし、「デジタル・ネイティブ」世代と言われる昨今の学生は、「無意識」に、また、「日常的な習慣」としてスマートフォンに触れ、「書き込み」「つぶやき」をしている。その無意識の行為に、どのように「意識」を促していくのか、具体的な教育方法が求められる。そのためにも、実習中の学生の心理状況を知り、さらに、養成校の実際の取り組みも参考にしながら、学生に届く教育のあり方を模索していく。いきつくところ、SNS問題に対するマナー教育は、社会福祉実践の基盤である「価値」「倫理」教育につながることを示唆する。
With the increase in social networking services (SNS), privacy problems related to personal information have become a matter of public concern. Such problems also occur in the practical training context, where trainees are often privy to service users' personal information. Therefore, incorporating SNS manner education into practical classes at social worker training schools is necessary. However, students today, who are said to belong to the "digital native" generation, tend to interact with their smartphones "unconsciously" and "habitually" as they "post" and "tweet" to their SNS accounts. Thus, developing specific education methods that address the question of how "consciousness" regarding these largely unconscious behaviors can be promoted is essential. Therefore, the present study sought to examine the mental states of students during training; furthermore, it also aimed to explore forms of education that resonate with students while drawing on a few actual initiatives being implemented at training schools. The results of the study indicate that manner education on SNS problems is connected to "values" and "ethics," the foundations of social welfare training.
Full-Text

https://doors.doshisha.ac.jp/duar/repository/ir/24944/031001200007.pdf

Number of accesses :  

Other information