Departmental Bulletin Paper 受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石『明暗』を通じて
ウケミ ヒョウゲン ニオケル シテン ジンブツ ノ テンカン : ナツメ ソウセキ『メイアン』オ ツウジテ
受身表現における視点人物の転換 : 夏目漱石明暗を通じて
Transition of first person perspective through the use of the passive voice in Soseki Natsume’s "Meian"

山本, 和恵  ,  ヤマモト, カズエ  ,  Yamamoto, Kazue

(19)  , pp.34 - 45 , 2015-09-30 , 同志社大学大学院日本語学研究会 , Transcription: ドウシシャ ダイガク ダイガクイン ニホンゴガク ケンキュウカイ , Alternative: The Circle of Japanese Linguistics, The Graduate School of Doshisha University , Alternative: Doshisha Daigaku Daigakuin Nihongogaku Kenkyukai
ISSN:21885656
NCID:AA12567029
Description
本稿では,小説テクストの叙述の中で受身が選択される一要因を解明するため,夏目漱石の三人称小説『明暗』を取り上げ,受身における視点人物の転換について考察した。その結果,小説テクスト内では大筋は「視点固定の原則」に基づき,中心人物を視点人物とした受身が選択される。しかし、『明暗』などの三人称視点の小説では,テクスト内で視点の移動が行われる。その際、受身の選択に周辺人物の「迷惑・恩恵」の主観的な感情表現を表す場合や,中心人物から周辺人物に視点人物を移動させて叙述の流れを変えたい場合に受身が選択されることを明らかにした。
This thesis examines the transition of the first person perspective through the usage of passive voice by studying a third person narrative written by Soseki NATSUME, “Meian”. It aims to clarify the reason behind the use of the passive voice in novels. The result of the study shows that on the basis of the “fixed viewpoint principle” in the novel’s structure, the passive voice is used in order to make the central character a first-person narrator. However, in third person novels such as “Meian”, changes in the perspective occur throughout the text. In such cases, it is clear that the passive voice is selected in order to show the surrounding characters' subjective emotions such as “annoyance or benefit”, or to change the flow of the narrative by moving from the central character's point of view to that of surrounding characters.
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https://doors.doshisha.ac.jp/duar/repository/ir/22791/046000190004.pdf

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