Thesis or Dissertation グローバル教育の内容編成に関する研究 : グローバル・シティズンシップの育成をめざして

藤原, 孝章  ,  フジワラ, タカアキ  ,  Fujiwara, Takaaki

2015-09-17
Description
グローバル教育の内容編成について、グローバリゼーションとグローバル教育の関係性を述べたうえで、日本の国際理解教育および英米のグローバル教育を取り上げ、教科構造論とシティズンシップ育成論の視点から、教科融合型、教科統合型、教科超越型という、3つのカリキュラムとしての内容編成の可能性と、目標としてのグローバル・シティズンシップの育成を明らかにし、それに応じた筆者の3つの授業実践について論じた。
The thesis is a study on the organization of discipline based contents of global education. Firstly, I describe about relationship between globalization and global education. Secondly, Analyzing education for international understanding in Japan, and global education in United Kingdom and United States of America, I make clear three approaches of the organization of discipline based contents which are multidisciplinary approach, interdisciplinary approach, and transdisciplinary approach. Thirdly, I identify the goal of global education is to foster global citizenship and examine three implementation on three lesson units which I practiced according to global education.
Full-Text

https://doors.doshisha.ac.jp/duar/repository/ir/22667/o313.pdf

https://doors.doshisha.ac.jp/duar/repository/ir/22667/yo313.pdf

Number of accesses :  

Other information