Conference Paper 〈分科会〉ライフストーリーから見る教師の自己変革 : カザフスタン人日本語教師を対象に(第1分科会:「現代日本研究における研究方法の諸相」)

ショリナ, ダリヤグル

Description
本稿は、実践を行っている現場の教師がどのような経験を持ち、日本語教育に関わっているか、という教師個々の自己変革の過程をカザフスタン社会およびカザフスタン日本語教育の文脈で 考察したものである。一人一人の教師の事情を映し出し、教師の個人史および教師自身の視点を抽 出するライフストーリー研究法を用い、2名のカザフスタン人日本語教師のライフストーリーを長期的に教師の人生を参照しながら、日本語学習者としての経験から教師に至るまでの経験に着目し、教師の自己変革過程を分析した。教師自己の言語学習者としての教育実践を併せてライフストーリーを考察した結果、教師自己形成および自己変革は個人の経験から派生するものであるが、その個人の経験には、社会的な文脈の影響が大きいということが明らかになった。
As a Japanese language learning environment, Kazakhstan used to be mainly limited to educational institutions in terms of contact with Japan due to scarcity of other Japan-related sources. Recently, however, with the growth of internet technology etc. there has been an increase in opportunities to encounter Japanese language and culture. Still the Japanese language education is predominantly conducted at universities and is carried out by Japanese language instructors. With the changing society over the 24 years of the Japanese language education history in Kazakhstan, various discussions on changing role of Japanese language instructors have been taking place.Such discussions have not yet been focusing on instructors’ perspective over the period of time, on how their teaching experience reshapes their personal standpoints on their personal transformation.Analysis of the process of personal transformation of individual Japanese language instructors can reveal factors which cause and stimulate it. Hence in this study lifestories of two Japanese language instructors are analyzed in terms of their personal transformation and their own perspectives on their personal histories.The depictions of long-term scenarios of their lives, including the process of becoming Japanese language instructors and their personal transformation, are emphasized.The lifestory analysis revealed a strong connection between the society change and personal transformation of the instructors as language learners and practitioners of the Japanese language education.
中央アジア諸国日本研究カンファレンス 日程:2017年2月18日-19日 会場:カザフ国立大学東洋学部棟(アルマティ、カザフスタン)
Full-Text

https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/?action=repository_action_common_download&item_id=41529&item_no=1&attribute_id=17&file_no=1

Number of accesses :  

Other information