Journal Article 基礎看護技術教育での学生の学びの深まりを促す教育的介入策を探る : 振り返り用紙の分析
Exploring educational interventions to facilitate student learning in basic nursing practice : Analysis of self review reports
キソ カンゴ ギジュツ キョウイク デノ ガクセイ ノ マナビ ノ フカマリ オ ウナガス キョウイクテキ カイニュウサク オ サグル : フリカエリ ヨウシ ノ ブンセキ

網木, 政江  ,  久野, 暢子  ,  藤澤, 怜子

66 ( 2 )  , pp.113 - 122 , 2017-05-01 , 山口大学医学会
ISSN:0513-1731
NCID:AN00243156
Description
基礎看護技術教育を受ける学生が,主体的学習者として意識し,自己課題を明確にするために演習の振り返り用紙をどの程度活用できているのか,記載内容からその特徴を明らかにすることを目的とした.A大学の平成24年度看護2年生78名が基礎看護技術の授業後に記入した振り返り用紙13回分を研究対象とし,記述内容から振り返りの特徴と振り返りの深まりについて分析した.その結果,「自己の振り返り」に関する記述は2,386個あり,うち1,748個を分析対象とした.学生の自己の振り返りは,「技術(精神運動領域)」が1,564個(89.5%),「知識(認知領域)」が137個(7.8%),「態度(情意領域)」が47個(2.7%)と技術面に大きく偏り,包括的視点での振り返り思考になっていないことが明らかになった.自己課題設定は,「あり」が34名(43.6%),「なし」が44名(56.4%)であった.また,分析対象外とした記述が638個(26.7%)あり,振り返りの思考そのものができていない学生の存在も示唆された.振り返りの深まりパターンは,「Ⅰ:浅い」49名(62.8%),「II:深まる」18名(23.1%),「III:深い」11名(14.1%)であった.「Ⅰ:浅い」学生の49名中32名(65.3%)は自己課題設定がなく,自己課題を明確化できない傾向にあることが明らかになった.これは,受動的学習姿勢となっており,批判的思考が行われていないためと考えられた.また,「II:深まる」「III:深い」学生においても自己課題設定「あり」は5~6割であったことより,深い振り返りができる学生であっても,効果的な自己課題設定ができるとは限らないことが明らかになった.学生が振り返り用紙を十分活用できていなかったことが明らかとなり,演習の振り返り方法を見直す必要性が示唆された.
Nursing students are required to realize the importance of active learning and to identify their own agenda and goals in learning basic clinical skills. This study used post-class self-review reports to clarify how critically students review their practice in order to improve their performance.Review reports from 78 second-year nursing students who had undergone 13 basic clinical skills classes were analyzed in the light of review characteristics and depth of review. Of 2,386 descriptions about self-review, 1,748 were used to categorize into“techniques”(1,564;89.5%),“knowledge”(137;7.8%),and“attitudes”(47;2.7%).A total of 34 students(43.6%)set their own agenda whilst 44(56.4%)did not. Depth of review was categorized into “remaining superficial”(49;62.8%),“gradually deepening”(18;23.1%),and“becoming profound”(11;14.1%).Of 49 students with superficial reviews, 32(65.3%)had no agenda or goals for themselves, which indicated that they tended to be unable to clarify what was important for their improvement and to learn actively or think critically. Of those who had conducted more profound reviews only 50-60% of them set their own agenda and goal suggesting that even these students were not always good at effectively setting goals. The findings suggest that student reflection on their performance of basic nursing skills is an area that requires improvement.
Full-Text

http://petit.lib.yamaguchi-u.ac.jp/G0000006y2j2/file/26989/20170712160534/B030066000205.pdf

Number of accesses :  

Other information