Departmental Bulletin Paper 劉荘遺跡からみた下七垣文化の社会構造
A Social structure of Xiaqiyuan culture focused on Liuzhuang site

久保田, 慎二

30pp.33 - 67 , 2016-03-29 , 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部考古学研究室 , The Department of Archaeology Faculty of Letters, The University of Tokyo
ISSN:18803784
NCID:AA11190220
Description
本論では、これまでほとんど研究がなされてこなかった下七垣文化の階層構造や集団構造について、2012 年に刊行された河南省鶴壁市劉荘遺跡の報告を資料として分析を行う。さらに、後続する二里岡期や同時代の二里頭文化との比較を通して、下七垣文化の社会構造の時空間における相対的特徴を明らかにする。 劉荘遺跡の墓地は、墓の空間分布と副葬土器の型式より2つの集団が3時期にわたって形成したことが分かる。集団内には階層差が存在し、特に第2期以降、副葬土器数やその組成も階層を示す要素となり、階層格差が拡大する。しかし、非日常的副葬品は一貫して階層表示機能をもたず、劉荘遺跡では副葬品の「質」ではなく「量」や「組成」で階層差を示したと考えた。さらに、このような格差は集団間にも存在し、東区集団が集落の主導的な地位にあったと想定した。階層上位墓の分布状況をみても、出自を同じくする東西集団内の家族あるいは世代単位で分散し、このような階層上位者を常に輩出した東区がより優位な社会であったと考えた。ただし、突出した社会階層の不在や階層表示システムの未整備からは成熟した階層化社会を把握できず、その萌芽段階に位置付けられるとした。 さらに下七垣文化に属する孟荘遺跡や南城遺跡の分析から、劉荘遺跡の社会構造が下七垣文化における一般的な社会構造を反映する可能性を指摘した。その後、このような下七垣文化の社会構造は、階層表示という点でより先進的な同時代の二里頭文化から、酒器を中心とする非日常的副葬品の意味や青銅器の製作技術とその価値を主体的に受容し、在地で培った鬲を中心とする副葬習慣に新たな要素を付加していく。そして、その結果として後続する二里岡期以降における殷系文化の葬制が成立していくと考えた。
The purpose of this study is to clarify the social hierarchy and the group structure of Xiaqiyuan culture(下七垣文化), through Liu Zhuang site(劉荘遺跡) of the report that was published in 2012. In addition, through the comparison with Erligang perid(二里岡期) and Erlitou culture(二里頭文化), to clarify the relative characteristics of the social structure of Xiaqiyuan culture. The cemetery of Liuzhuang site was formed by two groups over three periods. There is a social hierarchical difference in the Liuzhuang group. Especially, after the second period, the number of burial pottery and its composition also become the element that indicates the social hierarchy, and widen social hierarchical gap. However, the special burial goods, such as "Jue(爵)" , "Gui(鬹)", "Yue(鉞)" , turquoise and jade, is not consistently connected to the social hierarchy. Therefore, social hierarchical difference is showed by "quantity" and "composition" instead of "quality" of burial goods in the Liuzhuang site. In addition, social hierarchical gap also exist between two groups. Many high-rank graves distribute in the east side cemetery, accordingly, I argue that the east side group is in the leading position of the settlement. However, there is no outstanding position and organized system of social hierarchy, so social structure that existed in Liuzhuang site is not the mature hierarchical society but the initial stage of hierarchization. Besides, through the analysis of Mengzhuang site (孟荘遺跡) and Nancheng site (南城遺跡) of Xiaqiyuan culture, I clarified that it is possible to apply a social structure of Liu zhuang site to the whole Xiaqiyuan culture. After that, Xiaqiyuan culture accept the meaning of special burial goods and bronze production technologies from Erlitou culture with a more advanced hierarchical structure, and added a new element to the burial customs that lasting from Xiaqiyuan culture. As a result, the burial system of the Shang culture series(殷系文化) is formed.
关于下七垣文化的等级性和集团结构 , 至今为止鲜有研究。本文以2012 年出版的河南省鹤壁市刘庄遗址的考古报告为分析资料, 对这一课题进行了探讨。并通过与后续的二里冈时期以及同时代的二里头文化的比较, 明确了下七垣文化的社会结构在一定时空范畴内的相对特征。根据墓葬分布和随葬陶器的型式, 可知刘庄墓地是由两个集团经3 个时期营造而成。集团内存在等级差距, 特别是第2期以后, 随葬陶器的数量和其组合成为标识等级的因素, 可观察到等级差距逐步扩大。然而, 以爵、鬶、石钺、绿松石和玉为主的非日常随葬品始终不具备标识等级的功能, 因而可以说刘庄遗址不是通过随葬品的"质", 而是通过随葬品的"量"和"组合" 来体现等级差距。等级差距同样存在于集团之间:本文推断, 东区集团应处于刘庄聚落的主导地位。从分布来看, 高等级墓葬散布于同一集团内的以家族或辈分为单位的各个墓葬序列, 而这样的高等级者贯穿各时期存在的东区集团在该社会中应占相对优势地位。但是, 刘庄遗址并不存在等级特别突出的墓葬, 而且标识体系也尚不完备, 因而不能说是成熟的等级社会, 而应视为处在等级化的初始阶段。本文还通过对同属下七垣文化的孟庄遗址和南城遗址的分析, 指出刘庄遗址所反映的社会结构可能普遍适用于整个下七垣文化。随后, 下七垣文化从具备更先进的等级体系的二里头文化引进了内包于以酒器为主的非日常随葬品的思想、青铜器的制造技术和其价值观念, 将这些新的因素注入了当地既存的以鬲为中心的随葬习俗, 并最终形成了二里冈时期以后的商系统文化的葬制。
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