Departmental Bulletin Paper 現代ドイツのカリキュラム改革 : 教育の自由はどのように守られているか
Standardization in Curriculum-Reform and Pedagogical Freedom of School in Germany

吉田, 成章

24pp.115 - 122 , 2018-03-22 , 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
ISSN:1341-111X
NCID:AN10491493
Description
Which influences did the central curriculum-reform in Germany have after “PISA-Schock” ? How can teachers and schools maintain pedagogical freedom against “Standardization” in curriculum-revision? In this paper I argue the trends and the discussions of curriculum-reform in Germany after PISA and school practices facing competency-based curriculum design.
本稿は,日本カリキュラム学会第28回大会の課題研究Ⅱ「今日のカリキュラム改革と公教育のあり方」(2017年6月25日 於岡山大学)における報告「現代ドイツのカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―」に基づいたものである。なお,本研究はJSPS科研費JP16K04478の助成を受けた。
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http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/files/public/4/45465/20180405145406359494/HiroshimaJSchEduc_24_115.pdf

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