Journal Article 情報セキュリティ教育教材の改善検討 : 自由記述アンケートの分析から
A discussion on improving learning materials for information security: On the analysis of free description responses

天野, 由貴  ,  隅谷, 孝洋  ,  岩沢, 和男  ,  西村, 浩二

3 ( 2 )  , pp.8 - 19 , 2017-06-14 , 情報処理学会
ISSN:2188-4234
NCID:AA12697953
Description
広島大学では,新入生に対し情報セキュリティ・コンプライアンス教育を実施している.本研究では,教材改善に活用するため,学部新入生に対し実施した自由記述アンケートをテキストマイニング手法により分析した.その結果,講習の有効性を評価できることがわかった.分析結果をふまえ,教材改善の内容について検討した.
The Information Media Center in Hiroshima University has provided the Information Security and Compliance Courses for the all freshmen every year. A text mining method, that allows to analyze the text data in the questionnaires, was used for improving the learning materials of the courses. The result indicates that the courses were effective and there is room for improvement to the materials.
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http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/files/public/4/43702/20170712091725635713/TCE_3-2_8.pdf

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