Departmental Bulletin Paper 「特別支援教室(仮称)」構想の動向 : インクルーシブ教育システムの構築・推進に向けて
The Trend of “the Special Needs Classroom (Tentative)” Initiative : Towards the Construction and Promotion of the Inclusive Education System

松谷, 典枝  ,  川合, 紀宗  ,  河口, 麻希  ,  村上, 理絵  ,  福本, 紘未

(14)  , pp.123 - 131 , 2016-03 , 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
ISSN:1883-5406
NCID:AA12383831
Description
本研究は,「障害者の権利に関する条約」が発効した今,インクルーシブ教育システムの構築・推進に寄与すると考えられる「特別支援教室(仮称)」構想の具現化に向けた動向を,文献研究を行うことにより整理し,そこで得られた知見を提示することによって,今後「特別支援教室(仮称)」へ移行することになった場合の基礎的資料とすることを目的とした。「特別支援教室(仮称)」構想をインクルーシブ教育システム構築・推進の視点から考察した結果,①通常の教育と特別支援教育が連携・協働することによって効果的な「特別支援教育チーム」を構築し,児童の教育的ニーズに応じた最善の教育を提供すること,②インクルーシブな学級経営をするために,環境調整や課題改善を導入すること,の2点が障害のある子どもや困難のない子どもも含めた全ての子どもにとって有益な支援をするために重要であることが示唆された。
In 2014, the Convention on the Rights of Persons with Disabilities has come into force so that it was thought to be important to summarize the recent trends and movements of the “special needs classroom (tentative)” initiatives by reviewing the recent research studies and literatures that contribute to the construction and promotion of the inclusive education system. The purpose of the current study was to create the basic material to prepare for the future educational legal reform in special needs education by gathering the findings of the studies and literatures on the“ special needs classroom (tentative)” initiatives. The results, which were discussed from the viewpoint of the inclusive education system construction and promotion, suggested that it was important to give valuable supports for all students, including students who have disabilities 1) to provide the best practices based on students’ educational needs by building effective“ special needs education teams” and promoting collaborations between regular education and special needs education, and 2) to introduce environmental adjustment, accommodations, and modifications for the purpose of managing inclusive classrooms.
Full-Text

http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/files/public/3/39731/20160414115807517730/CSNERP_14_123.pdf

Number of accesses :  

Other information