Departmental Bulletin Paper Original Teaching Content and Student Motivation in the EFL Classroom

Uenishi, Koji

(19)  , pp.65 - 81 , 2016-03-01 , 広島大学外国語教育研究センター
本研究は,日本人大学生の英語学習に対する内的動機づけを調査したものである。その中には,学習者の情意的側面である英語学習への有用感や楽しさなどを含んでいる。内的動機づけは学習者が英語学習に興味を持ち,英語話者とコミュニケーションを取りたいということに大きくかかわるものである。Hamada (2011) は,学習者の学習意欲を高める効果的な方法としていくつか紹介している。その方法の一つに,教師の独自性というものが挙げられている。それは教師の独自の考えで学習者に題材を提示するもの,例えば海外体験談や世界ニュースのクイズなどである。筆者は教師の独自性に着目し,自ら作成したテキストを使用し,それを基に学習者の動機づけを高める試みを行った。とりわけ,英語を専攻としない学生が教師独自の教材をどの程度好ましく受け入れられるのか,また学生の動機づけと独自教材導入の関連性はあるのかなどに焦点を当ててみた。まず,英語非専攻の学生に関して,セメスター開始時と終了時に学習者の情意面に関わるアンケートデータを収集し,それらを比較・検討した。その結果,英語非専攻の学生は「英語力の向上」「授業内容の理解」「教材内容」の点で,事前と事後で統計的な有意差があった。とりわけ,最後の「教材内容」に関しては,海外旅行体験談に強く興味を持ち,もっと読みたいと思う意識の向上が見られた。また,教材内容と英語学習意識の関連性に関して検討してみると,「英語力向上に対する意識」「授業内容の理解」「将来へ向けた英語学習意識」「英語でのやり取り」に関して,「教材内容」との間にはかなりの相関があった。
The present research investigates university students’ intrinsic motivation to learn English and explores to what extent the content of teaching materials is received favorably by non-English-major students, and whether or not introducing original materials is related to student awareness of English learning. Intrinsic motivation is responsible for learners taking an interest in English learning and wanting to communicate with English speakers in English. Hamada (2011) lists the methods, which he believes are effective in preventing students’ demotivation. One of them is Teachers’ uniqueness, includes teachers’ creative ideas such as their experiences abroad and their use of quizzes in English on current world news. Hamada further mentions that this category can be said to be related to the materials the teacher uses. When it comes to the English reading class especially, the teaching content has a crucially important effect on student learning motivation.In the reading class, the author’s textbook based upon overseas experiences was introduced as a means of enhancing student motivation to learn English. At the beginning and the end of the semester (15 weeks) a questionnaire was administered to explore learner awareness of the teaching materials and language learning. One of the results showed that there were significant differences between the pre- and post-test learner awareness regarding the following classified categories: Awareness of English ability improvement, Understanding class content, Teaching content, and Interaction in English. Especially, with regard to teaching content, the post-test data showed the tendency of students to be more intrigued about stories of overseas experiences and to want to read English more.

Number of accesses :  

Other information