Departmental Bulletin Paper 系統的な学習を意識した表現リズム遊びの指導 : 踊ることへの抵抑惑に着目した『ダンス♪ダンス☆ダンス!』の実践を通して

湯浅, 理枝

6pp.139 - 146 , 2016-03-28 , 広島大学附属三原幼稚園 , 広島大学附属三原小学校 , 広島大学附属三原中学校
ISSN:2185-5242
Description
本研究では,初めてリズム遊びの学習に出会う子どもたちの「踊ることへの抵抗感」に着目し,抵抗感を取り除くための方法を手立てとして,学習内容を明確にし,系統的に学習を進めていった3つの実践について事例を挙げて報告している。「踊ることへの抵抗感」を緩和するために,子どもたちが経験したことのある動きを習得し,「よい動き」を合意形成しながら活用→探求していった実際の実践を述べながら,子どもたちの動きや表現が変わっていく様子を考察していった。子どもたちの「踊ることへの抵抗感」を順に取りのぞき,系統的に学習を進めることで,子どもたちは動きをアレンジし、試行錯誤しながら表現をしていく姿が見られることがわかった。今後は,さらに1年生から中学2年生までの8年間で「何を教え,子どもたちに考え表現させていくのか」を明確に,そして系統的につながっていくように学習内容を整理していきたい。
The present study, a case study of physical education class in an elementary school, focused on hesitations of pupils, who experience rhythm play for the first time, clarifying learning contents and implementing three case lessons based on systematic learning to remove the hesitation. This study explains the changes in pupils' movements and expressions through the lesson aiming to relive the hesitations. During the lesson, the pupils acquired movements that they had experiences of, made their understandings of good movement, and utilized and further explored the movement. The lesson removed pupils' hesitations one after another through a systematic learning, which encouraged the pupils to arrange movements and managed to express their feeling/rhythm. Further investigations are expected to organize systematic learning contents about what to teach and what pupils should think and express within eight years from first to eighth year.
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http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/files/public/39644/20160408135742220969/MiharaEIKenkyukiyo_6_139.pdf

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