紀要論文 徳島県上勝町における地域ブランドの確立と移住者による認知 <原著論文>
Establishment of a local brand and recognition of the brand by incomers to Kamikatsu, Tokushima Prefecture, Japan <Article>

石川, 菜央

(7)  , pp.1 - 14 , 2015-12-25 , 広島大学総合博物館
ISSN:1884-4243
NII書誌ID(NCID):AA12459864
内容記述
本研究では,徳島県上勝町がいかにして地域ブランドを確立してきたか,それを移住者がどのように認知しているかを解明することを目的とし,特徴的な農業「彩事業」やごみをゼロにすることを目指す政策「ゼロ・ウェイスト運動」を分析した。その結果,彩事業が経済的な側面だけではなく,担い手である高齢者がIT機器を駆使しながら生き生きと働くという文化的な側面においても町の認知度の向上をもたらしたことが分かった。また,町が日本で初の「ゼロ・ウェイスト宣言」を行い,ごみの34分別を実現してきたことは,役場と住民が協働して画期的な環境政策を実現している地域であるというブランド作りにつながった。これらの2大事業は自分らしい仕事をしたいと願う他地域の若者にとって,移住のきっかけになるほど,上勝町を魅力的な場所にしている。上勝町は,新しいライフスタイルにチャレンジできる場所という新たな地域ブランドの側面をも確立しつつある。
This study investigates how Kamikatsu, a town in Tokushima Prefecture, Japan, has established a local brand and how it is recognized by incomers to the town. It also analyzes Kamikatsu’s signature agriculture project, called the “Irodori Project,” and a policy aimed at eliminating waste, the “Zero Waste Campaign.” The results reveal that recognition of the town has increased not only in economic terms but also in the cultural sphere through the Irodori Project, whereby elderly people, who are in charge of the project, work with enthusiasm, making full use of IT equipment. Announcing the “Zero Waste Declaration” for the first time in Japan and separating waste into 34 categories have led to the establishment of the local brand that proclaims Kamikatsu as a community where the town hall and the residents work in cooperation to realize innovative environmental measures. These two major projects have made Kamikatsu an attractive destination for young people from other communities seeking career opportunities. It can be said that Kamikatsu is establishing a new aspect of local branding, based on the concept of it being a promising town where it is possible to adopt a new lifestyle.
本研究は,文部科学省博士課程教育リーディングプログラム 広島大学「たおやかで平和な共生社会創生プログラム」による補助を受けたものである。
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http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/files/public/3/39167/20160308134124636399/BullHiroshimaUnivMuseum_7_1.pdf

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