紀要論文 <研究ノート>外国語教育における母語運用の有効性に関する検討
<Research Notes>Reviewing the Effect of First-language Use as a Writing Strategy

辻, 香代

23pp.69 - 80 , 2017-12-01 , 京都大学高等教育研究開発推進センター
ISSN:1341-4836
NII書誌ID(NCID):AN10487452
内容記述
本稿は、日本のEFL(English as a Foreign Language)環境における母語を礎にする外国語教育に示唆を与えるため、国内外の母語使用に関する先行研究を通じて「外国語教育における母語運用の有効性」についての考察を纏めたものである。具体的には、(1)母語運用の利益を享受する学習者の外国語レベル、(2)母語運用を促すべき用途、(3)母語運用が効果的なタスクの観点から様々な事例を考察した。次に、母語を運用すべき外国語ライティングプロセスを解明するため、Börner(1987)が構築した外国語ライティングプロセスのモデルに「母語」の要素が組み込まれているプロセス(i.e., 「計画」と「文章化」)に焦点を絞り、それぞれのプロセスにおける母語使用に関する事例を考察した。結果、全レベルの学習者に母語運用の意義が有ること、認知負荷がかかるタスクにおける包括的箇所での母語運用が有益であることが示唆された。外国語の力が初級・中級レベルの学習者は「母語でのアイデア創出や内容構成(計画)」から「外国語での言語表現(文章化)」への移行が困難であり、この両者の橋渡し部分(i.e., 母語文章形成化:「計画」で創出したアイデア・内容の構成を母語で発展的に整える認知的言語活動)を意識的に図る必要があると言えよう。
With the attempts to foster students' English writing skills, the use of the first-language (L1) has been considered an important writing strategy in the field of second-language (L2) education. This systematic literature review of learners' L1 use during their L2 writing process aims to investigate (1) which level of L2 learners could benefit from the merits of employing their L1, (2) how the use of L1 differs according to each L2 level, and (3) which tasks require L2 learners to use their L1 as a writing strategy. Considering these findings and based on Börner's 1987 L2 writing model, the author further examines which writing process would benefit from the merits of L1 use. Based on the discussion, the conclusion confirms that L1 use would be productive in L2 writing for all levels of L2 learners. The use of L1 during the L2 writing process should focus on overall structure and content concerns in tasks requiring a high cognitive load. This could benefit L2 learners by enabling them to effectively develop the content area in their L2 writing. Especially for learners with low or intermediate-level English, ideas generated and organized in the process of planning cannot be smoothly translated into the L2. Therefore, it is suggested that an L1 formulating activity as a writing strategy (i.e., a cognitive activity of developing ideas into further formulating an L1 written draft) be emphasized in the teaching of argumentative writing.
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http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/bitstream/2433/230543/1/R.H.E_023_069.pdf

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