Departmental Bulletin Paper <実践報告>文章力養成のためのルーブリック活用の教育的意義の検討 --授業実践から見る教育手法--
<Educational Practice Reports>Considering the Educational Significance of Rubrics in Academic Writing: An Educational Method to Judge from Lecture Practice

西谷, 尚徳

23pp.25 - 35 , 2017-12-01 , 京都大学高等教育研究開発推進センター
ISSN:1341-4836
NCID:AN10487452
Description
レポート・論文の評価では、学生の能力に見合った評価水準をどのように設定するかということが求められる。他方、教育的な課題は、学生がレポートや論文の性質を理解するために、能動的学修として書き方や書く要素を踏まえさせることである。本稿では、評価指標として知られるルーブリックを教育実践として活用し、学生の文章作成過程において「論理性」や「説得性」を意識させた。ルーブリックによって教員の評価指標を提示することで、評価の観点を学生に事前に理解させることができる。また学生が成果と評価結果とを対置し、自身の能力および到達度を鑑みることで自己評価や自己調整を促すことが可能となる。ルーブリックの教育実践の課題は、学生自身の意見や主張について省察させたり、支持しようと再考させたりといった段階的な養成を企図することであり、学生による成果および習得の客観的な認識と学修への実感を配慮することである。
Setting a standard of evaluation that corresponds to student ability is a desired value in a report thesis. Similarly, a cause for concern is the method in which the report is completed, and whether the nature of the report allows the student to understand and actively learn the elements of writing. This paper studies the rubric as both an educational practice and evaluation index that aims to make students conscious of "logicality" and "persuasion" in the context of their academic writing. An evaluation index can be shown via the rubric, making it possible for students to understand from the start a certain teaching point. Each student can set a goal or evaluative result using it, increasing their understanding of the reach of their abilities as well as encouraging self-evaluation and academic growth. Solving a practical problem in education, the use of a rubric allows students to reflect on their opinions and convictions, while offering them a supportive framework. It offers an academically motivating step-by-step educational plan that allows students to assess their own outcomes, while providing an objective guide to acquisition.
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http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/bitstream/2433/230539/1/R.H.E_023_025.pdf

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