紀要論文 <特集論文 2>信じること・装うこと -- インドネシア人女性たちのヴェールと服装
Faith and Dress : in the Case of Indonesian Muslim Females

野中, 葉

9 ( 2017 )  , pp.279 - 303 , 2017-12-31 , 京都大学大学院人間・環境学研究科 文化人類学分野
ISSN:2188-5974
NII書誌ID(NCID):AA12260795
内容記述
本稿は、日本とインドネシアに暮らすインドネシア人ムスリマたちへの聞き取り調査に基づき、既存のファッション論や衣服の働きの議論などに照らしながら、ムスリマのヴェールと服装の着用の意義を検証し、イスラーム教徒にとっての信仰と装いの関係を考察した。衣服に関する既存の議論によれば、衣服とは、他者との差異化という機能を内包し、同時に、人の存在を社会的属性に埋め込む機能も持ちあわせるものと理解されてきた。自己と他者の関係性の中で作り上げられ、その社会的役割を担うものだった。しかしながら本稿で論じたムスリマたちの意識の中には、自分と他者以外に、常に神の存在がある。ヴェールや服装も、他人に見られているのと同時に、神に見られ、神に試されているという認識があり、それゆえに、神の命令に適う服装をしなければならない、という自己規制が働いている。一方で、ヴェールや服装に関する神の命令は、概略的であり、仔細な事柄は人間の判断に委ねられている。神に命じられた最低限のルールを守った上で、自らの好みや、どこに暮らして、誰と関わるか、などによって、自らの着用するヴェールと服装を決めている。イスラーム教徒たちの装いは、このように、他者との関わりと同時に、神との関係性の中で規定されている。
This article clarifies the role of the veil and clothes for Muslim females, called Muslimahs, and to what extent faith affects how they dress based on interviews with Indonesian Muslimahs living in Indonesia and Japan. According to previous studies on fashion and the role of clothes, clothes have the function to differentiate a person from others, and at the same time, they also have the function to put him into a certain social group. However, it is clear that the Muslimahs are conscious of God when they dress. They believe that their clothes are not only seen by other people but also seen by God and that God tests their faith in him by seeing how they dress. This makes the Muslimahs dress and cover their heads in accordance with God’s guidance. However, God reveals only general guidance about clothes, and detailed matters are left in the hands of human beings. The Muslimahs determine how to dress based on basic rules delivered by God in essence, and the further details are determined by their own preferences, where they live, and who they interact with. Muslimah’s clothes should be considered in a triangle framework; that is the interaction between oneself, others, and God.
本文を読む

http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/bitstream/2433/228325/1/ctz_9_279.pdf

このアイテムのアクセス数:  回

その他の情報