Departmental Bulletin Paper 言語ラベリングが実行機能課題に及ぼす効果とその持続性-幼児期に着目して-
Effect of Labeling and its Persistence on an Executive Function Task in the Preschool Years

柳岡, 開地

63pp.341 - 354 , 2017-03-30 , 京都大学大学院教育学研究科
ISSN:1345-2142
NCID:AA11332212
Description
実行機能とは, ある課題目標を達成するために思考と行動を調整する認知機能のことであり, 幼児期に急速に発達することが知られている。幼児期において言語ラベリングが実行機能課題の成績を向上させることが示されているが, 言語が実行機能課題に影響を与える機序とその効果の持続性に関して明らかではなかった。特に, 幼児期では言語が課題目標を活性化させる働きをするのか, 適切な刺激情報に注意を向けさせる働きをするのか, 2つの可能性を検討した。3〜4歳児58名を対象に, 実行機能課題中に適切な刺激情報をラベリングする群, 課題目標をラベリングする群, 統制群の3群を設けた。結果, 刺激情報をラベリングした場合のみ実行機能課題の遂行を促進する効果が見られ, その効果の持続性が確認された。以上の結果を踏まえ, 幼児期において言語が実行機能に果たす役割について理論的検討を行い, その教育的示唆について議論した。The processes involved in the conscious control of thought and goal-directed behavior, i.e., executive function, develop dramatically during the preschool years. Although previous developmental studies demonstrated that labeling task stimuli could facilitate the performance of an executive function task, the nature of this effect remains unclear. We examined the two possible processes of labeling: first, labels may facilitate performance in a more bottom-up fashion, by biasing attention to relevant dimension of stimuli; and second, labels may aid performance in a more top-down fashion by activating task goals. Fifty-eight children aged 3 – 4 years old performed an executive function task under three conditions: stimulus labeling condition, goal labeling condition, and control condition. They succeeded in the task only in the stimulus labeling condition, and the effects persisted for the following task. Our findings suggest that labels facilitate performance in a more bottom-up fashion during the preschool years and that verbal strategies were gradually internalized. We discuss the theoretical and educational implications of our findings.
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http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/bitstream/2433/219236/1/eda63_341.pdf

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