紀要論文 アクティブ・ラーニングと専門性の高い実践的な教育の両立を目指して : 「経済学部実践教育合同演習」の取組み

團野, 正浩  ,  有元, 知史  ,  Danno. Masahiro  ,  Arimoto, Satoshi

4pp.21 - 28 , 2016-12 , 新潟大学教育・学生支援機構
ISSN:2188-0050
NII書誌ID(NCID):AA12643444
内容記述
「経済学部実践教育合同演習」は,社会経済に関わる諸課題についてより実践的に学生が学ぶ場として,ゼミ(演習クラス)横断的に合同で行う演習である.この取組は,新潟大学経済学部で平成26年度から実施しており,複数のゼミが一緒に外部の実務家の講演を聴くことからスタートしたが,回数を重ねる毎に,ディスカッション中心型の合同演習に向けて,アクティブ・ラーニングの観点からの改善を図ってきた.具体的には,事前学習会の実施,「発言ポイント制」の導入などのアイディアを実践した.本稿では,アクティブ・ラーニングと専門性の高い実践的な教育の両立を目指して取り組んできた2年間の実績を紹介すると共に,今後の課題について論じる.
The Joint Seminar in the Faculty of Economics is an education program aiming at encouraging students to voluntarily study about practical issues in the social-economic fields, crossing over several seminars. It was first introduced to the Faculty of Economics, Niigata University in 2014. At the first joint seminar, participants in the program just listened to a presentation made by a practitioner working in business or public service fields. Since then, it has been improved from an active learning point of view to be a discussion-oriented program. Some practical ideas, such as prior learning sessions, point system, have been added to the program. The goal of the program is to combine active learning and high quality professional education. This paper describes the development of the program in the last 2 years and discusses the possibility of further improvement.
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http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/49494/1/4_21-28.pdf

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