Departmental Bulletin Paper 看護師の放射線に関する看護基礎教育が看護業務に及ぼす影響
カンゴシ ノ ホウシャセン ニタイスル カンゴ キソ キョウイク ガ カンゴ ギョウム ニ オヨボス エイキョウ
The influence that basic nursing education on radiation has on nursing care

土橋, 仁美  ,  松成, 裕子  ,  伊東, 智子  ,  ツチハシ, ヒトミ  ,  マツナリ, ユウコ  ,  イトウ, トモコ  ,  TSUCHIHASHI, Hitomi  ,  MATSUNARI, Yuko  ,  ITO, Tomoko

Description
放射線診療の普及に伴い、看護師がそれらに携わる機会は多い。しかし、看護基礎教育のカリキュラムは各教育機関の判断に任されている。また、卒業後の看護師に対する系統的な教育が行われていない現状がある。本研究は、看護基礎教育における放射線教育の有無が看護業務に及ぼす影響について明らかにすることを目的に調査を行った。対象者は病院へ就職した1~3年目の看護師とし、学部教育における放射線に関する内容に特化した科目の履修の有無で区別し、放射線に対する知識や看護業務への影響を比較した。看護基礎教育における放射線に関する内容に特化した科目の履修の有無による知識得点には統計的に有意な差は見られなかった。しかしながら、その得点は、放射線診療関連業務の経験のうち、高度な経験との関連性が示された。また、大学教育の有無によって、放射線の講義や研修への参加希望との関連性がみられた。橋本放射線診療の普及に伴い、看護師がそれらに携わる機会は多い。しかし、看護基礎教育のカリキュラムは各教育機関の判断に任されている。また、卒業後の看護師に対する系統的な教育が行われていない現状がある。本研究は、看護基礎教育における放射線教育の有無が看護業務に及ぼす影響について明らかにすることを目的に調査を行った。対象者は病院へ就職した1~3年目の看護師とし、学部教育における放射線に関する内容に特化した科目の履修の有無で区別し、放射線に対する知識や看護業務への影響を比較した。看護基礎教育における放射線に関する内容に特化した科目の履修の有無による知識得点には統計的に有意な差は見られなかった。しかしながら、その得点は、放射線診療関連業務の経験のうち、高度な経験との関連性が示された。また、大学教育の有無によって、放射線の講義や研修への参加希望との関連性がみられた。
As the expansion of radiation examination, nurse has many opportunity to related them. The curriculum of basic nursing education is left to the discretion of each educational institution. In addition there is a current situation that systematic education for nursing after graduation is not performed. The purpose of this study is to clarify the problems of basic nursing education and continuous education concerning radiation. A comparison of th enurses' ㎞owledge of radiation and radiation medical treatment-related duties was made by examining two groups of nurses: those who took courses specializing in radiation and those who did not take courses specializing in radiation. The subjects in this study were university graduates who had been working at hospitals from 1 to 3 years. We compared the influence of the nurses' knowledge of radiation and nursing duties related to radiation. Also, No statistically meaningful diffbrence was seen between the knowledge scores of both groups. However, an association with a high degree of experience was shown within the experience of radiation medical treatment-related duties for the knowledge scores. In addition, anassociation between taking courses specializing in radiation and the desire to participate in training was shown according to whether or not the nurses had received a university education.
Full-Text

http://ir.kagoshima-u.ac.jp/bitstream/10232/23882/2/p31-38_保健学科第25巻PDF.pdf

Number of accesses :  

Other information