Departmental Bulletin Paper 配偶者を亡くした高齢者の看取りの思いと医療者からの情報提供との関連
Relationship Between the Information Served by Medical Staff and the Thinking About the End-of-life Care in Elderly Subjects Who Lost Their Spouse
ハイグウシャ オ ナクシタ コウレイシャ ノ ミトリノオモイ ト イリョウシャ カラノ ジョウホウテイキョウ トノ カンレン

細貝, 瑞穂  ,  福間, 美紀  ,  長田, 京子

40pp.27 - 35 , 2018-03-31 , 島根大学医学部
ISSN:1880084X
NCID:AA12049432
Description
The purpose of this study was to clarify relationship between thoughts of patients' spouseand information of medical staff in end-of-life care. The subject of this study was elderly patient'sspouse who had left more than one years. The data was collected about the thoughts of patients'spouse and information of medical staff by the anonymous questionnaires. The spouse had receivedto information, which were about the medical condition before the death (80.8%), the treatment onend-of-life (65.4%), the mitigation of pain symptoms (51.3%), the method of care (35.9%), themethods of post mortem care (33.3%), the care to the patient's mental (28.3%), the care to familyfeelings (12.8%), and the consultation window after death (6.4%). Receive information was relatedto spouse's comfort, and easiness of doing a question by nurse. The spouses who had satisfaction withtheir end-of-life care received information on how to relieve symptoms of pain and death. The nurse'sinformation brings out the satisfaction of end-of-life care by elderly people who lost their spouses withcancer. Thus, it was suggested that nurses have importance to recognize that their role is to provideinformation.
本研究では、がんで配偶者を亡くした高齢者の看取りの思いと医療者からの情報提供の内容との関連を明らかすることを目的とした。1年以上前にがんで配偶者を亡くした高齢者を対象に無記名自記式質問紙調査を行った。配偶者が情報提供を受けていたのは、死期、亡くなる前の病状が80.8%、治療65.4%、苦痛症状の緩和方法51.3%、世話の方法35.9%、遺体のケア33.3%、患者への精神的ケア28.2%、家族の気持ちを楽にする方法12.8%、死別後の相談窓口6.4%であった。情報提供を受けることと看護師の与える安心感や質問のしやすさと関連があった。看取りへの満足感があった高齢者は、苦痛症状の緩和方法、死期に関する情報提供を受けていた。がんで配偶者を亡くした高齢者の看取りの満足度には情報提供が関連することが明らかとなった。したがって、看護師自らが情報提供を行う役割を認識することが重要であることが示唆された。
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http://ir.lib.shimane-u.ac.jp/files/public/4/40816/20180409115004638745/紀要40 pp.27-35.pdf

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