Departmental Bulletin Paper 〈博士学位論文要旨〉六朝文人の政治と文学: 魏、斉、梁文壇人物の政治的焦燥感を中心に

独孤, 嬋覚

(14)  , pp.43 - 46 , 2015-03-31 , 横浜国立大学技術マネジメント研究学会
本論文は文学・政治・歴史・思想学という諸領域が交錯する場を新たな視点にし、魏・斉・梁文壇から代表的人物である曹丕・江淹・王融・蕭子良の四人を選び出し、彼らとその周辺の文人達の政治的焦燥感を中心に六朝文学を再考察した。 第一章では、曹丕の生い立ち、家族関係、生死観、歴史観、皇権、文学との関わり方、等を分析し、彼の文学作品中に「憂」字の頻出の真因を探った。 第二章では、江淹の「人生当適性為楽( 人生は当に性に適ふを楽しみと為すべし)」という価値観、斉武帝の寒人政策、江淹が「永明体」詩人に諷刺された真因、の三つの視点から「江郎才尽」(江淹が、青年期、中年期に六朝時代を代表する優れた作品を数多く書き、高い文名を馳せたのに、晩年には優れた傑作を一つも書けなく、文才が枯渇したと嘲笑された)という問題の原因を深く追究した。 第三章では、竟陵王蕭子良の政治的野心、竟陵王蕭子良の人材政策、斉武帝の戸籍、財政政策、王融伝に見える「晩節大習騎馬」の政治的意味の四点から南斉王融の政治クーデターにおいて、中高級士族と斉武帝が代表する皇権政治との対峙という本質を突き止めた。
In this research, I would like to present a new synthetic viewpoint combining Literature, Politics,History, and Philosophy to analyze political anxieties of Cao Pi, Jiang Yan, Wang Ru and Xiao Ziliang, whorepresent literary circles In the Wei, Qi, Liang Dynasties. In Chapter 1, I explored the real cause of frequent appearance of a 憂 character in Cao Pi’s literaryworks through the analysis of his childhood history, family relationships, view of life and death, historicalperspectives, the way he dealt with imperial power and literature. Jiang Yan, a representative poet of the Southern Dynasty of China, couldn’t write even a singlemasterpiece in his later years, and he was ridiculed for running out his talent for writing. After his death,a saying, “Jiang-lang-cai-jin (Jiang Yan’s talent has run out)” was born. In chapter 2, I investigated thisproblem deeply through the analysis of his values that ‘people should enjoy their lives in accordancewith their nature’, Emperor Wu of Southern Qi Xiao Ze’s human resource policies, the reason why he wasridiculed by Yongming poets. In chapter 3, I explored the true reason of Wang Rong’s political coup through analyzing PrinceJingling Xiao Ziliang’s political ambition, his human resource policy, Emperor Wu’s family registersystem, his tax policy, the political reason why Wang Rong practiced riding in his later years.

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