Departmental Bulletin Paper 病弱者の生と死に対する共感と理解
ビョウジャクシャ ノ セイ ト シ ニ タイスル キョウカン ト リカイ
Fostering in Future Teachers the Ability to Comprehend the Life and Death of Critically Ill Children

太田, 俊己  ,  城倉, 登代子||ジョウクラ, トヨコ||Toyoko, Joukura

25pp.19 - 32 , 2016-02 , 関東学院大学人間環境学部人間環境学会
ISSN:13489070
NCID:AA11912380
Description
本研究の目的は、病弱児・者の生と死に対する共感と理解について調べることである。本研究では、小学校教員や幼稚園教員の課程に在籍する109名の大学生に質問を行った。質問紙調査に先立ち、重い心臓病を患っている、ある少女の生と死に関するDVDの視聴を行った。大学生は延命治療を採らなかったその少女の生と死に深く感じ入ったが、一部の大学生は教員や保育者の視点から病弱児・者の心理や内面世界を想像することができた。保育者・教員養成課程で教えるべき児童期の病気とその影響の必要性について考察した。
The purpose of this study was to investigate second year university students' ability to sympathize and comprehend the life and potential death of critically ill children. A questionnaire relating to critically ill children was administered to a 109 second year university students who were studying in an elementary school and kindergarten teacher's course. Prior to the questionnaire, students were shown a DVD chronicling the life and death of a young girl with a serious heart ailment. The results of the questionnaire indicated that the students were deeply impacted by girl's life story, and could partially imagine the mental state and inner world of the young girl. The paper will consider the need for this type of education for teacher education programs.
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http://library.kanto-gakuin.ac.jp/e-Lib/bdyview.do?bodyid=NI30001072&elmid=Body&lfname=link/003.pdf

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